Sahabat Sejati

Saturday 19 May 2018

Himpunan Soal-Jawab Puasa


Setiap amalan anak Adam itu ada ganjaran pahala yang ada hadnya, kecuali puasa. Sesungguhnya puasa itu untukKu, dan Akulah yang akan memberikan balasannya." (Riwayat Bukhari dan Muslim). 

Puasa adalah sebahagian daripada ibadah. Puasa ada berbagai-bagai jenis. Ada puasa wajib seperti puasa di bulan Ramadan, puasa qada, puasa kafarah, puasa nazar dan ada juga puasa sunat seperti puasa Isnin dan Khamis, puasa hari putih iaitu 13, 14 dan 15 haribulan qamari dan banyak lagi. Puasa sebenarnya cukup sinonim bagi umat Islam dan antara ibadah yang paling disukai Allah. 

Walau bagaimanapun, sebelum berpuasa, penting bagi umat Islam mengetahui syarat-syarat mencapai matlamatnya, bermula dari sah dan batal hingga kepada perkara yang remeh seperti perkara-perkara sunat yang dibuat tetapi mencapai ganjaran yang cukup besar. 

Buku Himpunan Soal Jawab Puasa adalah himpunan soal jawab daripada kebanyakan soal jawab yang sering menjadi persoalan di kalangan umat Islam. Setiap soalan diambil dan ditapis baik daripada pandangan ulama tradisional mahupun persoalan-persoalan yang terkini dan kontemporari. 

Tajuk: Himpunan Soal-Jawab Puasa
Penyusun: Ahmad Adnan Fadzil & Zulkarnain Dollah
Penerbit: PTS Media Group
Mukasurat: 112
Harga RM4.50

"Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang telah menciptakan"

2 comments:

PeRdU cINta said...

Puasa merehatkan sistem penghadaman...tenangkan hati...lapangkan fikiran...insyaAllah..

paridah said...

Assalam moga ustaz sht sjhtra sekeluarga...patut mnmbh ilmu tntg puasa dgn membaca buku ini

Post a Comment