Sahabat Sejati

Friday 30 March 2018

Hampir setahun di sana..

 'Along Ikhwan dan rakan-rakan bersama sohibul mutajar'

Hampir setahun along Ikhwan bermukim di bumi Mesir. Alhamdulillah, dalam tempoh tersebut rasanya dia  sudah dapat menyesuaikan diri sepenuhnya dengan suasana di sana. Samada dari segi iklim, makanan, persekitaran, termasuk juga kelelahan melayani karenah pak arab.

Mengapa saya katakan begitu? Hmm, sesiapa yang pernah berurusan dengan pak arab, tentu tahu bagaimana kondisinya. Dengan perangai kasarnya, acuh tak acuhnya dan lain-lain yang memerlukan kesabaran dan kecekalan yang tinggi.

Cerita sahabat

Teringat cerita seorang sahabat di kaunter Queen Alia International Airport Amman, Jordan, pada hari pertama beliau mendarat di sana. Itulah pengalaman pertama beliau kenal perangai pak arab. Petugas kaunter di situ, bila cop pasport bagaikan mahu runtuh meja. Bamm!! Bamm!! Seorang demi seorang berurusan untuk mendapatkan visa. Bamm! Bamm! Pak arab terus mengecop.

Sampai gilirannya, bammm!! Dia hempaskan pasport di hadapan petugas tersebut. Terus pak arab pandangnya tidak berkelip. Lantas pasport sahabat saya itu dicop dengan perlahan. Mungkin pak arab itu terfikir, "rupanya ada lagi yang lebih garang dari aku." Ha.. ha..haa..

Gelihati saya mendengar kisah sahabat saya ini. Malahan banyak lagi kisah yang berkaitan perangai pak arab yang menjengkelkan. Kadang-kadang saya terfikir "Patutlah Nabi Muhammad diutuskan dikalangan orang arab, sebabnya untuk memperbaiki perangai orang-orang arab yang kasar itu." Tetapi akhirnya berkat tarbiah Rasulullah saw, para sahabat menjadi sebaik-baik umat yang dikeluarkan dari kalangan manusia. Allahumma solli `ala Muhammad.

Namun begitu, tidaklah semua orang arab berperwatakan kasar dan menjengkelkan. Ramai yang baik-baik. Saya sendiri mempunyai sahabat di kalangan arab. Sangat bagus akhlaq dan perilaku mereka. Selesa dan merasa sangat dihargai ketika bermuamalat dengan mereka. Termasuk juga sahabat-sahabat dikalangan bangsa cina dan india.

Setiap bangsa ada 'dakinya.' Ada yang baik dan ada yang kurang baik. Samada bangsa melayu, cina, india, orang arab atau bukan arab. Baik atau buruk perangai bukanlah terletak pada bangsa, tetapi terletak pada hati. 

1 comments:

saniahibrahim said...

Assalammualaikum
Diam xdiam dah pun setahun,sekejap je masa dan kenangan itu berlalu.Semoga dipermudahkan urusan ank ustaz di sana .
Lawak pulak akak baca kisah arab yg kasar tu.Semoga dia dpt pengajaran .

Post a Comment