Sahabat Sejati

Saturday 31 March 2018

Moga beroleh kejayaan..(31 Mac 2018)

'Along Ikhwan bersama team nasyid negeri Pahang"

Tiga minggu lepas..

"Along baru balik dari `Ashir (Hayyu), test suara," pesanan whatsapp daripada anak sulung di Ardhul Kinanah.

Jam di skrin telefon bimbit tertera angka 3.30 am. Maknanya di Mesir sekarang ini dalam pukul 10 lebih malam. Saya yang baru tiba di rumah kerana menyelesaikan beberapa urusan di pusat tarbiyah terkuap-kuap menatap skrin telefon bimbit.

"Test suara, untuk apa?" Saya menyoalnya kembali, sedikit kehairanan. Padahal jika disebut uji suara, tidak lain mesti berkenaan nasyid kerana anak sulung saya ini memang komited bernasyid sejak di SMA lagi. Namun, dek bercampur mengantuk dan penat menyebabkan saya sedikit terpinga-pinga. Jadi lambat memproses maklumat yang masuk ke dalam kepala. Aduhh..!

"Abang-abang senior yang suruh datang test suara untuk join nasyid antara negeri-negeri nanti. Tiap-tiap tahun festival nasyid ni.." terang along Ikhwan memahamkan saya.

"Oh, begitu. Habis macamana?"

Alhamdulillah lulus. Kena start berlatih dah esok. Berlatih di `Ashir, kena pergi ke sana lepas habis kelas." Tapi dah jadi percussionist dah, sekarang kena nyanyi pulak.?

"Wah, dah naik pangkat dah. Dulu duduk belakang sambil ketuk-ketuk tabla.. bongo.. yenki.." saya berseloroh. Terasa hilang sedikit rasa mengantuk.

"Minta abi dan ummi doakan along berjaya, 31 Mac hari pertandingan."

"Tak lama dah. Insya-Allah, moga sukses, tapi jangan lupa hadaf (matlamat) datang ke Mesir ye.." sengaja mengingatkannya.

Insya-Allah, yang tu nombor satu," balas anak saya sebelum kami menamatkan perbualan pada dinihari itu.

Moga anakandaku dan pasukan nasyid negeri Pahang beroleh kejayaan yang gemilang, Allahu al-Musta`an.

0 comments:

Post a Comment