Sahabat Sejati

Sunday 29 December 2013

Kemuliaan di dalam agama ini

(foto hiasan)
 
Telah dikeluarkan oleh at-Thabrani dan Abu Nu`aim di dalam kitab al-Hilyah dan al-Hakim dari Abu Sa`labah al-Khusaini bahawa Rasulullah saw telah kembali dari satu ghuzwah kemudian baginda saw memasuki masjid dan bersolat dua rakaat di dalamnya. Ini adalah amalan yang disukai oleh baginda saw apabila kembali dari safar. Baginda saw akan singgah terlebih dahulu di rumah Fatimah rha. kemudian rumah isteri-isterinya.

Pada suatu hari, baginda saw telah kembali dari berdakwah dan singgah di rumah anaknya Fatimah rha. dan disambut oleh Fatimah sambil menangis. Rasulullah saw bertanya kepada beliau: “Apakah yang menyebabkan engkau menangis?” Jawab Fatimah: “Aku melihat wajah ayahanda, telah bertukar warna kulitmu (akibat susah payah berdakwah kepada agama) dan kotor pakaianmu, apakah yang menyebabkan ayahanda berbuat demikian?”

Rasulullah saw menjawab: “Sesungguhnya aku telah diutus oleh Allah SWT dengan tugas ini, di mana tidak akan tinggal sebuah rumah di bandar mahu pun di desa melainkan Allah SWT memasukkan ke dalamnya kemuliaan ataupun kehinaan sehingga tersebar (agama ini) sebagaimana malam itu tersebar sehinggalah tabir malam itu tersingkap.”

Maksud ucapan baginda saw ialah setiap ahli rumah yang menerima agama ini dan mengamalkannya, maka Allah SWT akan memuliakan mereka. Sebaliknya sesiapa yang menolaknya maka mereka akan ditimpa kehinaan di dunia dan akhirat.

Allah SWT mengingatkan dengan firman-Nya:
"Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi." (Ali-Imran: 85)

Alhamdulillah, sesungguhnya Allah SWT dengan sifat ar-Rahman dan ar-Rahim, telah menganugerahkan kemuliaan dengan meletakkan kalimah Laa ilaha illallah ke dalam hati-hati kita. Bahkan ianya diperolehi tanpa menempuh sebarang kesukaran dengan diwarisi daripada ibu bapa. Tidak seperti sesetengah mereka yang terpaksa menelusuri jalan kesusahan dan kepayahan, kadang-kadang terpaksa bergadai nyawa demi sebuah hidayah.

Mari kita susuri sirah para sahabat generasi pertama, seumpama kisah Bilal bin Rabah al-Habsyi yang mana sebiji batu besar telah diletakkan di atas dadanya dan beliau telah dibaring di bawah kepanasan padang pasir yang membakar. Beliau dipaksa oleh tuannya supaya kembali kepada kekafiran. Lihat pula pengorbanan Khabab al-Arat yang diheret di atas bara api yang menyala sehingga darah dan nanahnya memadamkan bara api tersebut. Sumaiyyah wanita pertama yang syahid dalam sejarah Islam telah dilontari kemaluannya dengan tombak, serta banyak lagi kisah pengorbanan para sahabat. Walaupun mereka diseksa dengan berbagai seksaan namun tetap teguh mempertahankan aqidah yang benar ini.

Kesakitan dan kepayahan hidup tidak sedikit pun menggugat iman dan kepercayaan mereka terhadap kebenaran agama ini. Lihatlah, Allah SWT telah memuliakan mereka semua dengan ganjaran syurga, kerana keteguhan mereka mempertahankan kalimah yang mulia ini di dalam hati-hati mereka. Kisah-kisah mereka dibaca sepanjang zaman. Pengorbanan mereka menjadi teladan dan motivasi yang sering diulang-ulang dalam kuliah dan ceramah. Benar, Allah SWT memuliakan mereka.

Kata Saiyidina Umar ra: "Kita adalah kaum yang telah dimuliakan oleh Allah dengan Islam, jika kita mencari kemuliaan selain daripada Islam maka kita akan dihina oleh Allah."

Sesungguhnya kemuliaan hanya di dalam agama Islam, setuju?

0 comments:

Post a Comment