Sahabat Sejati

Friday 20 December 2013

Lulus atau gagal, perjalanan masih panjang di hadapan...


Keputusan Penilaian Menengah Rendah (PMR) telah diumumkan di seluruh negara. Seperti biasa dan memang dijangka ia akan mengundang reaksi yang berbagai, samada daripada pelajar, ibu bapa maupun guru-guru.

Gelagat yang biasa, ada yang gembira dan ada yang bersedih. Yang mendapat keputusan yang baik tentu sangat gembira, adakalanya sampai menangis. Inilah yang disebut menangis kegembiraan. Manakala yang tidak lulus pula tentu duduk berduka, tetapi tidak ada yang sampai ketawa. Kalau ada yang bersedih sampai ketawa, tentu ada sesuatu yang tidak kena. Ada juga yang tidak lulus tetapi biasa sahaja, tidak nampak pun riak-riak sedih ‘buat muka selamba’, kata orang.

Kepada yang berjaya, saya ucapkan tahniah. Sesungguhnya perjalanan masih jauh. Mudah-mudahan dengan kejayaan ini, disertai dengan pedoman akhlaq yang baik hasil didikan guru yang ikhlas, akan menjadikan anda generasi yang berpegang teguh dan istiqamah dengan ajaran Islam dan dapat memberikan manfaat dan kebaikan yang maksimum kepada ummah.

Kepada yang kurang cemerlang dalam keputusan, jangan terlalu bersedih. Kegagalan ini tidak bermakna anda gagal sampai bila-bila. Peluang sentiasa terbuka di hadapan. Yang penting tanamkan azam yang teguh dan jangan sesekali berputus asa. Terus berusaha berserta tawakkal yang tinggi, terus berlari dan mendaki untuk mendapatkan ilmu Allah yang Maha Luas ini.

Saya tidak pernah berpeluang mengambil PMR, namun saya langsung tidak bersedih. Betullah kerana ia tidak ada di zaman saya, yang ada ialah SRP. Saya adalah diantara mereka yang tidak cemerlang dalam peperiksaan SRP. Sama juga, saya tidak pernah bersedih dengannya kerana saya telah berusaha semampu dan seadanya. (atau buat muka selamba, walaupun ada rasa sedih he..he..)

Bersedih tidak salah kerana ia adalah fitrah dan naluri manusia. Yang dilarang ialah bersedih dengan berlebihan seolah-olah tidak dapat menerimanya. Lebih tragic lagi apabila pernah tersiar di akhbar, ada yang membunuh diri kerana kecewa dengan keputusan peperiksaan. Allah meletakkan qada` dan qadar di dalam rukun iman. Maknanya jika kita tidak dapat menerima ketentuan qada` dan qadar seperti kita tidak mempunyai iman, seolah-olah ia begitu. Nad`uzubillah.

Mudah-mudahan Allah SWT memberikan kekuatan kepada kita semua untuk menghadapi apa jua ujian dan musibah yang menimpa. Juga buat mangsa banjir baru-baru ini, termasuk saya.

Allahu musta`an...

0 comments:

Post a Comment