Sahabat Sejati

Tuesday, 19 September 2017

Lama tidak berceloteh...

Pelaksanaan ibadah korban dan aqiqah Yayasan Amal Malaysia Caw Pahang di India
  
Assalamualaikum warahmatullah.

Alhamdulillah, kita diizinkan untuk bertemu lagi di alam maya ini walaupun dalam masa yang agak senggang. Jika dulu saya mengimpikan untuk bertemu sahabat-sahabat di alam maya ini setiap hari. Namun apakan daya, kita cuma mampu merancang sedangkan Dia pemilik ketentuan. Kita hanya mentadbir tetapi Dia yang mentakdir. Justeru, pertemuan yang lama-lama sekali ini semestinya disyukuri dengan sebanyaknya.

Dalam masa yang senggang lama ini, banyak cerita yang berlaku. Semuanya sangat menarik jika dapat dituangkan ke butir-butir huruf. Menyulam perkataan demi perkataan. Walhal itulah yang saya impikan tatkala membina 'pondok kecil abuikhwan' ini. Menulis dan merakam pada blog ini setiap apa yang dilalui. Berkongsi cerita dengan sahabat-sahabat. 

Mencoret kisah suka dan gembira bukan kerana mahu menunjuk dan bermegah, mencatat kisah duka dan sedih bukan mahu meraih simpati. Tetapi kuncinya adalah mahu 'berkongsi'. Moga-moga dengan perkongsian tersebut memberi manfaat dan kebaikan kepada semua yang menatapnya biarpun sedikit. Namun demikian, ada satu perkataan acap kali menghalang impian tersebut iaitu 'sibuk'. Kebelakangan ini ia semakin menghimpit. Akhirnya selang lama saya tidak dapat berkunjung ke 'pondok abuikhwan' ini.    

Ibadah korban di Sri Lanka 

Musim haji telah pun berakhir, telah ramai hujjaj yang pulang ke negara masing-masing, tidak terkecuali termasuk juga tetamu Allah dari negara kita. Mudah-mudahan mendapat haji mabrur. Besarnya ganjaran haji mabrur, sebagaimana disebutkan oleh junjungan mulia; balasan haji mabrur adalah syurga. Begitu juga pelaksanaan ibadat korban, juga telah berakhir sejurus berakhir hari tasyrik ketiga, iaitu tempoh disyariatkan menyembelih haiwan korban. Namun tidak bagi kami di Yayasan Amal Malaysia, yang bertindak menguruskan pelaksanaan badal haji dan misi kemanusiaan bagi ibadah korban dan aqiqah di luar negara. Untuk pengetahuan, ini adalah tahun ke 13 kami menguruskannya.

Sejurus berakhir keduanya, maka bermulalah kerja-kerja rutin kami saban tahun. Kerja-kerja mengemaskini nama-nama peserta yang menyertai badal haji serta korban dan aqiqah. Setelah itu nama-nama tersebut perlu dicetak di atas sijil penyertaan sebagai bukti kami telah melaksanakan bagi pihak mereka. Boleh jadi juga sijil tersebut sebagai kenangan-kenangan buat mereka. Tertera pada permukaan kertas tebal itu nama mereka dan negara yang telah dilakukan korban. Bolehlah ditunjukkan kepada anak cucu nanti. Senyum. 

"Tengok atuk pernah buat korban di Uganda, Sudan, Filipina, India dan sebagainya..."

Kesemua sijil tersebut kemudiannya dipos, kecuali cenderahati dan sijil haji yang perlu dihantar sendiri kepada (peserta) waris ahli zimmah. Setiap wakil (mutawif) akan menghantar sendiri kepada  peserta yang mendaftar dengannya. Saya sendiri mempunyai beberapa peserta badal haji yang mendaftar melalui saya sebagaimana tahun lalu. Insya-Allah, selesai semua urusan tersebut, tanpa bertangguh saya akan 'merempit' menghantar sijil dan cenderahati kepada penerima. Saya lebih cenderung bermotosikal kerana cepat dan mudah mencelah di kesesakan lalu lintas. Mudah-mudahan cuaca baik, walaupun kebelakangan ini saban petang hujan mencurah lebat di tempat saya. 

Allahu al-musta'an.

4 comments:

Normala Saad said...

Salam Abu. Sihat hendaknya disamping keluarga tercinta. Kak rasa menarik sungguh korban kat luar negara tu. Rasa macam nak join ja...tak tahu abang setuju ke tidak...ya la duk buat kat sini saja kan.

nadhie wueen said...

Salam awal muharam :)

Nor Azimah said...

Salam maal hijrah buat ustaz Dan keluarga, semoga apa sahaja kebaikan yg Kita lakukan mendapat nilaian di sisi Allah swt.

paridah said...

Assalam...moga sht sjhtra sekeluarga...salam maal hijrah semoga semua amalan kita diberkati Allah

Post a Comment