Sahabat Sejati

Monday, 11 September 2017

Akur dengan ketentuan-Nya..


Saya sentiasa akur dengan ketentuan-Nya. Allah terlalu banyak belas ehsan kepada para hamba-Nya. Justeru, tidak sekali-kali saya 'mengkufuri' akan nikmat pemberian yang melimpah-ruah ini. Setiap apa yang berlaku, setiap apa yang diperolehi, semuanya adalah kebaikan yang seharusnya diyakini. Ada yang mampu kita tafsirkan dan ada yang menjadi rahsia Ilahi selagi tidak dibuka hijabnya. 

Hari ini pelajar-pelajar di seluruh negara mula menduduki peperiksaan UPSR dan UPSRI. Selain daripada para pelajar, ibu bapa turut sama sibuk bagi memastikan anak-anak mereka 'selesa' mendudukinya. Banyak tempat yang menganjurkan bacaan yaasin serta solat hajat untuk para calon ini. Besarnya harapan yang diimpikan agar beroleh kejayaan. Di tempat saya tidak terkecuali. Cukup meriah. Lebih-lebih lagi saya turut menjadi salah seorang jawatankuasa penganjur.     

Dalam kegembiraan meraikan para calon peperiksaan di tempat saya, tidak semena-mena saya terkenangkan anakanda yang seorang ini. Tentunya yang memiliki beberapa 'kelainan' dengan kanak-kanak lain. Siapa lagi jika bukan 'si kecil Haikal yang istimewa'. Tahun ini usianya telah menjangkau 12 tahun. Sepatutnya dia turut sama-sama menduduki medan tempur ini dengan rakan seusianya. Namun, akur dengan kelainannya, menyebabkan kami sekeluarga dengan redha melupakan semua itu. 

Sedih? Tidaklah seberapa. Walaupun sebenarnya terdetik juga keinginan melihat anakanda yang seorang ini turut memerah akal di dalam dewan peperiksaan. Tetapi untuk menyalahkan taqdir, tidak sekali-kali. Semuanya telah tersurat di dalam pengetahuan-Nya. Kita adalah hamba. Hamba dimiliki bukan memiliki. Ujian adalah rukun hidup. Setiap insan ada ujiannya. Namun ia berbeza bergantung kepada kemampuan diri. Moga kita semua diberikan kekuatan untuk menghadapinya. Amiinn yang Rabb..    

4 comments:

Warisan Petani said...

Akur dengan ketentuanNya.
Tentu ada hikmah di sebalik ketentuanNya itu.

Nor Azimah said...

Anak syurga...meminjam kata2 seorang ibu yg anaknya bersekolah di tadika kami.

saniah ibrahim said...

Assalamualaikum ustaz
Dah ketentuan Nya kan...siapalah kita.
Ada hikmah disebalik hadirnya ank syurga ni.

Normala Saad said...

Setiap insan ada keistimewaanya.

Post a Comment