Sahabat Sejati

Monday, 9 September 2013

Pilihan ditanganmu...


Sahabat...

Kita hanya manusia biasa yang sedang merentasi sebuah perjalanan. Dalam derapan langkah yang diatur, sedar atau tidak kita sebenarnya sedang menunggu giliran untuk dipanggil bertemu Allah SWT. Itulah pertemuan yang pasti, suka atau benci tiada siapa pun yang dapat mengelaknya. Kita akan meninggalkan hidup ini apabila tiba saat janji-Nya. Namun apa yang perlu difikirkan ialah bagaimana kita datang kepada-Nya, sebagai hamba yang diredhai atau hamba yang dimurkai.

Sahabat...

Diredhai bermakna beroleh rahmat Allah SWT untuk mengecap nikmat syurga-Nya bersama golongan solehin dan muttaqin. Manakala dimurkai bermaksud terhumban ke dalam neraka yang tidak terbayang azab siksanya. Apakah destinasi akhir kita, pilihan ditangan kita. Kita akan dibalas dengan apa yang kita lakukan.

Sahabat...

Keimanan dan ketaqwaan semata-mata hanya berpegang dengan janji-janji Allah. Percaya pada pahala dan dosa serta syurga dan neraka. Sedangkan semua itu tidak dapat dilihat dan dirasa sebagaimana untung rugi di dunia. Dengan keyakinan kepada janji-janji Allah, mendorong seseorang melakukan segala perintah Allah SWT. Samada perintah yang mudah maupun yang sukar.

Sahabat... 

Pilihlah jalan hidup yang tepat. Jalan yang dapat memberikan kebahagiaan yang hakiki. Jalan yang tiada penyesalan selepas pertemuan yang pasti. Oleh itu, jadikanlah hari semalam sebagai medan untuk renungan dan muhasabah. Hari ini terpulang pada tangan yang mencorak dan kaki yang menderap.

 وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۙ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ 
"Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka akan beroleh keampunan dan pahala yang besar." (al-Maidah:9)

2 comments:

Srikandi permata said...

Allah..pentingnya pilihan ini.

abuikhwan said...

Benar, pentingnya pilihan ini agar tiada penyesalan di hari kemudian. Peringatan buat diri...

Post a Comment