Sahabat Sejati

Thursday, 25 October 2012

Salam Aidil Adha 1433H


Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar Walillah Ilham.

Di kesempatan yang terluang ini, saya sekeluarga ingin mengucapkan selamat menyambut hari raya aidiladha kepada semua umat Islam, khususnya kepada pengunjung pondok kecil ABUIKHWAN. Sejujurnya, sokongan sahabat-sahabat sekelian amat-amat saya harapkan dan saya hargai. Anda semua adalah sahabat terbaik saya!

Dalam suasana kita gembira menyambutnya, marilah kita kenang kembali sejarah pengorbanan yang telah dilakukan oleh datuk kita, Nabi Ibrahim Khalilullah, selaku insan yang mula-mula berkorban di muka bumi ini. Kita semua sudah maklum kisah pengorbanan yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim semata-mata mentaati perintah Allah SWT. Tentunya bukan suatu perkara yang mudah untuk menyembelih anak sendiri. Namun, mengingatkan ia adalah perintah Allah SWT, Nabi Ibrahim akur dan tunduk dengan perintah itu. Sehinggalah Allah SWT menggantikan Nabi Ismail as. dengan sembelihan yang besar.

Firman Allah SWT:
"Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: "Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?". Anaknya menjawab: "Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar". Setelah keduanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah itu), dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, (Kami sifatkan Ibrahim - dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah Kami), Serta Kami menyerunya: "Wahai Ibrahim! "Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu". Demikianlah sebenarnya Kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata; Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar." (as-Saff: 102-107)

Oleh itu saya mengajak sahabat-sahabat sekelian, Mariah kita menghayati peristiwa besar ini untuk meningkatkan ketaqwaan dan keyakinan kita kepada agama Allah SWT yang maha benar ini.

Mudah-mudahan kita semua dipilih oleh Allah SWT menjadi hamba-Nya yang istiqamah dalam perjuangan agama-Nya serta sanggup berkorban tanpa mengira harta, masa, tenaga hatta nyawa sekalipun untuk melihat syariat Allah didaulatkan di dalam negara Malaysia yang tercinta ini.

Salam Aidil Adha 1433H...

1 comments:

nurnadiahmamat said...

Salam Aidil Adha buat Abu dan keluarga......

Post a Comment