Sahabat Sejati

Sunday 21 April 2019

Memenuhi sekeping hasrat kerinduan


Roda kenderaan dipandu bergerak lancar menjamah dada aspal. Tenang sekali. Tidak banyak kenderaan yang menyusuri Lebuhraya Pantai Timur malam ini. Jarang-jarang sekali kenderaan yang memotong kereta yang saya pandu. Suasana sekitar terasa sepi, sesekali saya menoleh kiri dan kanan, memerhati pohon-pohon yang berbalam diserkup kegelapan malam.

Supaya hati menjadi tenang dan damai, saya turut melagukan alunan zikir munajat yang berkumandang daripada corong radio. Terkenang kepada al-Marhum Ustaz Asri Ibrahim, pemilik suara emas yang saya kira belum ketemu penggantinya lagi. Masih terasa akan pemergiannya. Nasyidnya, zikirnya dan tazkirahnya adalah peneman dan penghibur semenjak di alam persekolahan. Semoga semuanya menjadi amal soleh yang terkumpul buatnya.

Kenderaan masih lagi gagah menyusuri jaringan lebuhraya yang terbentang. Isteri di sebelah sudah hanyut dalam mimpi indahnya. Keletihan barangkali menempuh perjalanan jauh. Seawal jam 4 pagi dia sudah bangun menyiapkan segala macam yang mahu dibawa. Sememangnya kami sudah berkira-kira mahu singgah berkelah di mana-mana dalam perjalanan pulang nanti. Saya melihat keceriaan terpamer di wajah isteri dan anak-anak.

Ke Pulau Tawar, Jerantut


Sebenarnya kami semua dalam perjalanan pulang ke Kuantan dari Pulau Tawar, Jerantut. Kunjungan ke sana langsung tidak dirancang. Entah mengapa, tiba-tiba terdetik perasaan rindu di hati saya kepada Pulau Tawar. Gejolak hati tua ini ingin mengesani dan mencium kembali jejak langkah yang pernah dilalui dulu.

Lalu saya suarakan kepada ummu Ikhwan hasrat untuk bersantai-santai damai ke Pulau Tawar. Keputusan diambil untuk ke sana, dan ia tertunai pada hari ini. Alhamdulillah, syukur.

Beberapa destinasi telah pun ada di dalam fikiran, bahkan ia sentiasa menjadi persinggahan wajib setiap kali ke sana. Makam aki Mat Kilau, masjid lama Pulau Tawar, Galeri Mat Kilau tidak pernah jemu untuk saya kunjungi. 



Tidak lupa kepada masjid Jerantut Feri yang terpahat memori padanya. Teringat sewaktu pertama kali singgah di masjid tersebut tika dinihari 10 tahun yang lalu. Berkenalan dan menjalin kemesraan dengan seorang pakcik misteri, berbual dan berbicara dengan penuh hikmah. Butir-butir mutiara nasihatnya masih saya kenang sehingga kini. Apakah beliau masih ada lagi, entahlah..

Seawal jam 6.45 pagi kami memulakan perjalanan, menyusuri lebuhraya yang masih dibalut kedinginan yang menyentuh kulit. Memang saya suka bertolak awal pagi jika mahu berjalan jauh. Tentunya saya tidak mahu terkejar-kejar masa. Malahan, lebih banyak pula tempat yang boleh di singgah yang tiada di dalam perancangan. Demikianlah benak saya membuat telahan.


Makam aki Mat Kilau di Kampung Kedondong saya kunjungi lagi buat sekian kalinya. Menghadiahi al-Fatihah sambil mengenang perjuangannya mempertahankan agama, bangsa dan tanahair. Kemudian bertafakur sebentar di Masjid Lama Pulau Tawar yang pernah mencatatkan peristiwa bersejarah yang menggemparkan negara. Di sinilah aki Mat Kilau mengisytiharkan dirinya setelah lama menyembunyikan identitinya. Sekarang masjid ini telah dijadikan pondok pengajian agama.

Perjalanan pulang

Pemanduan merentasi LPT berjalan lancar. Gelap malam pertengahan syaaban dengan bulan di langit yang semakin membulat mengiringi perjalanan pulang. “Cantiknya bulan di langit”, getus kata hati. Simfoni terang bulan menjadi metafora kerinduan sang pungguk merayu-rayu pada sang ratu bulan.

Suasana hening ini telah mengimbau sejuta kenangan silam, menerjah masuk mengambil ruang kosong di dalam benak saya. Masa terus bergulir, tidak terasa 5 tahun anakanda sulung saya pernah menginfaqkan masanya menuntut ilmu di sini.

Tidak semena-mena teringat ketika hari terakhir beliau berada di sini. Kami sekeluarga datang mengambilnya pulang. Lalu dia mengucapkan selamat tinggal kepada sekolahnya, guru-gurunya yang banyak berjasa, dan membawa pulang segudang lipatan memori yang tidak mungkin dilupakan.


Saya juga terasa kesannya. Lima tahun masa yang berlalu, tempoh itulah saya berulang-alik ke sini jika terdapat urusan yang memerlukan saya hadir. Memang saya telah berazam untuk tidak gagal menghadiri program sekolah anak-anak, biarpun sejauh di Jerantut atau di Kemaman (anak ke-2).

Kekerapan ke sini menyebabkan saya mendapat ramai kenalan yang terdiri daripada penduduk tempatan. Sungguh, penduduk di sini sangat baik dan cepat mesra. Ditambah lagi dengan suasana kampung tradisi menyebabkan saya hanyut dalam dunia yang tersendiri.

Seingat saya, ketika itu mungkin inilah kunjungan terakhir ke Pulau Tawar yang mendamaikan ini. Selepas ini tentu agak sulit, tanpa apa-apa urusan tidak mungkin untuk saya datang ke mari. Rupa-rupanya agakan saya silap. Kerinduan yang memayuti tangkai hati menyebabkan saya tidak dapat menolak untuk berkunjung lagi ke sini. Dan pada hari ini saya telah memenuhi sekeping hasrat kerinduan yang terpendam. 

4 comments:

Siti Awadah said...

Assalamualaikum.. salam ukhwah. pertama kali datang sini, saya follow. perkongsian yang menarik untuk di baca :)

paridah said...

Assalam ustaz moga sht sjhtra sekeluarga...kenangan itu membuat kita rindu n ingin meleraikan rasanya..pulau tawar perkampungan tradisi yg damai ramai kawan2 kak tinggal di situ

Warisan Petani said...

Pilih waktu malam untuk berjalan jauh terutama kalau melalui lebuh raya.

Sura Mohd said...

Assalamualaikum..terubat sudah sebuah kerinduan ya.
Dah baca n3 ni rasa mcm nak ziarah Makam Mat Kilau pulak..

Post a Comment