Sahabat Sejati

Tuesday 23 April 2019

Risalah Ramadhan al-Mubarak: Amalan-amalan di Bulan Ramadhan (1)


Firman Allah SWT: “Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (di antara yang hak dan batil).” (al-Baqarah: 185) 

Risalah ini sebagai satu tazkirah tentang beberapa kelebihan bulan Ramadhan serta apakah amalan yang sepatutnya diisi sepanjang bulan yang mulia ini. 

Semoga ia menjadi panduan dan pembangkit semangat untuk beramal dengan sebaik-baiknya. 

Allah SWT telah menjadikan bulan Ramadhan sebagai satu bulan yang mulia berbanding bulan-bulan yang lain dengan beberapa kelebihan dan keistimewaan, antaranya ialah:

• Bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi daripada haruman kasturi di sisi Allah 
• Para malaikat memohon keampunan untuk orang yang berpuasa sehingga dia berbuka. 
• Syurga dihias setiap hari pada bulan Ramadhan 
• Syaitan-syaitan dibelenggu sepanjang bulan Ramadhan 
• Pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu neraka ditutup 
• Terdapat pada bulan ini Lailatul Qadar yang mana ianya lebih baik daripada seribu bulan. Sesiapa yang tidak mengambil peluang untuk membuat kebajikan dan beramal padanya maka dia telah melepaskan semua peluang kebaikan. 
• Orang-orang yang berpuasa akan mendapat keampunan pada malam yang terakhir daripada bulan Ramadhan. 
• Pada setiap malam bulan Ramadhan tersenarai di sisi Allah nama-nama hamba-Nya yang bebas daripada api neraka. 

Di antara amalan yang wajib dan amalan sunat yang sangat digalakkan melakukannya pada bulan Ramadhan ialah: 

1 – Berpuasa 

Rasulullah saw bersabda: “Setiap amalan anak Adam itu digandakan pahalanya, satu kebaikan seumpama sepuluh, hingga 700 kali ganda. Allah berfirman (dalam hadis qudsi): Kecuali puasa, sesungguhnya ia adalah untuk-Ku dan Akulah yang akan memberikan ganjarannya. Dia meninggalkan syahwatnya, makanannya kerana Aku. Bagi orang-orang yang berpuasa dua kegembiraan, kegembiraan ketika berbuka puasa dan kegembiraan ketika bertemu dengan Tuhannya, dan bau mulut orang yang berpuasa itu lebih harum daripada bau kasturi di sisi Allah.” (Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah) 

Sabda Rasulullah saw: “Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan Ihtisab (mengharap pahala) maka diampun baginya dosa-dosa yang lalu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim) 

Berpuasa banyak memberi faedah kepada kehidupan jasmani rohani. 

Dalam konteks rohani, ia amat berfaedah untuk menjinakkan nafsu yang liar, melatih untuk bersabar, memahami erti kefakiran, kesusahan dan sebagainya. 

2 – Ramadhan dan membaca al-Quran 

Nabi saw menceritakan bahawa Jibril as. membacakannya al-Quran setiap tahun sekali pada bulan Ramadhan, dan pada tahun kewafatan baginda sebanyak dua kali.” (Riwayat Bukhari dan Muslim) 

Para ulama bersungguh-sungguh memperbanyakkan bacaan al-Quran pada bulan Ramadhan. Sebahagian mereka mengkhatamkan al-Quran dalam tempoh tiga malam, sebahagian setiap satu minggu dan sebahagian mereka dalam tempoh sepuluh hari sekali. Mereka membacanya ketika di dalam solat dan juga di luar solat. 

Imam asy-Syafie akan mengkhatamkan al-Quran sebanyak 60 kali dalam bulan Ramadhan dan beliau membacanya di luar solat. 

Ibnu Rajab berkata: “Larangan mengkhatamkan al-Quran kurang dari tiga hari ialah bagi mereka yang menjadikannya sebagai satu amalan biasa yang berterusan. Adapun pada waktu-waktu yang terdapat keutamaan seperti pada bulan Ramadhan, khususnya pada malam-malam yang dijangkakan Lailatul Qadar ataupun ketika berada di tempat-tempat yang mempunyai kelebihan seperti Makkah bagi orang-orang luar yang memasukinya maka disunatkan memperbanyakkan membaca al-Quran sebagai mengambil peluang masa dan tempat.” 

3 – Qiyamullail 

Bagi seorang mukmin apabila berada pada bulan Ramadhan akan berhadapan dengan dua jihad di dalam dirinya. Pertama jihad di siang hari dengan berpuasa dan kedua jihad pada malam hari dengan Qiyamullail. Sesiapa yang berjaya melakukan dua jihad ini dengan melaksanakan hak-haknya dengan sabar dan sempurna maka ganjarannya amat besar tidak terhingga. 

Sabda Rasulullah saw: “Sesiapa yang bangun (solat) pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan Ihtisab (mengharapkan pahala) maka diampunkan baginya dosa-dosa yang lalu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim) 

Firman Allah SWT: “Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Penyayang, mereka itu ialah yang berjalan di atas muka bumi dengan penuh rendah diri dan sekiranya orang-orang jahil menyapa mereka, mereka akan mengucapkan kata-kata yang baik. Dan orang-orang yang menghabiskan malam dengan bersujud dan berdiri semata-mata untuk Tuhan mereka..” (al-Furqan: 63-64) 

Qiyamullail adalah kebiasaan Nabi saw dan para sahabat yang tidak pernah ditinggalkan oleh mereka. ‘Aisyah rha. pernah berkata: “Jangan kamu tinggalkan qiyamullail. Rasulullah tidak pernah meninggalkannya, dan apabila baginda sakit atau kepenatan, baginda solat sambil duduk.” (Riwayat Abu Daud) 

 Khalifah Umar bin al-Khattab ra. akan bersolat malam seberapa banyak, apabila sampai pertengahan malam beliau akan mengejutkan ahli keluarganya untuk bersolat, sambil berkata: “Solah, solah!” (bangun untuk bersolat). 

Sebagai peringatan, setiap jemaah hendaklah menyempurnakan solat terawih bersama imam supaya namanya tertulis dikalangan orang-orang yang Qiyam (orang yang berdiri solat). 

Abi Zar ra. meriwayatkan Nabi saw bangun bersolat bersama-sama mereka pada malam 23 hingga satu pertiga malam, dan pada malam ke 25 sehingga separuh malam. Para sahabat berkata kepada baginda saw: “Kalaulah tuan terus sempurnakan saki-baki malam kami dengan solat sunat.” 

Maka Nabi saw bersabda: “Sesiapa yang berdiri bersama imam sehingga di (imam) beredar, dituliskan baginya ganjaran orang yang Qiyam semalaman.” (Riwayat Tirmidzi, sahih)

1 comments:

norhidana said...

terima kasih utk perkongsian... moga sama2 lah dpt kita amalkan di bulan ramadhan nnti

Post a Comment