Sahabat Sejati

Sunday 7 April 2019

Bicara santai: Kunjungan kedua

Subuh di sini

Bersama sejemput tawakal kepada Allah, maka bergulinglah roda kenderaan di dada aspal membelah kedinginan malam yang menusuk tulang sum-sum. Alhamdulillah, hari ini kami sekeluarga memulakan detik safar ke Teluk Intan atas urusan keluarga. Tidak hanya kami, turut ditemani saudara ramai yang lain. 

Bersama detik waktu, bersama denyut nadi, daerahku kian jauh ditinggalkan. Roda kenderaan terus berputar di lebuh raya bersaing dengan kenderaan lain yang masih berpusuan waktu dinihari ini. Masing-masing menuju destinasi dengan sebab dan tujuan tersendiri. 

Bayu subuh terus bertiup lembut menyentuh dedaun di hujung ranting, dinginnya terasa menguasai kulit. Dan apabila azan subuh berkumandang, bumi Teluk Intan berada dalam dakapanku. Lalu kami singgah menunaikan kewajipan mendirikan tiang agama di masjid yang berada di tepi laluan utama ini. Masjid Jamek Kampung Baru Changkat Jong, demikianlah susunan aksara yang kubaca di papan tanda. 

Ada sesuatu yang menarik perhatianku. Usai solat, tatkala imam memimpin bacaan wirid, setiap makmum mengambil tasbih di dalam satu bekas rotan yang diedarkan. Oh, rupa-rupanya setiap daripada mereka turut sama memetik buah tasbih bersama imam. Manakala aku lebih selesa menggunakan ruas-ruas jari untuk mencukupkan bilangan zikir dan tahlil. 

Setelah bersalaman dengan para jemaah sebelum memulakan kembali perjalanan, aku menyandarkan belakang pada tiang kayu bersegi di tengah masjid. Berteleku, bertafakur sejenak. Ada sesuatu yang bermain di minda. Entah tidak tahu bagaimana mahu digambarkan perasaan ketika ini. Tetapi aku merasakan sangat tenang dan damai saat berada di dalam masjid ini. Ya, damai sekali.

Hari sudah beransur samar-samar. Perjalanan masih lagi jauh di hadapan. Namun, perjalanan ini penuh makna. Ia adalah kunjungan kedua selepas lebih sedekad yang lalu.

4 comments:

paridah said...

Assalm moga ustaz sht sjhtra sekeluarga..Subhanallah bhgia sekali pengalaman itu kan

PeRdU cINta said...

Satu kedamaian yang mahal..dinikmati dan dirasai.

Warisan Petani said...

Semoga selamat perjalanan pergi dan balik

Sha Mohamed said...

Perjalanan penuh makna dan mendamaikan..

Post a Comment