Sahabat Sejati

Monday 1 April 2019

Bicara santai: Panasnya..

Panasnya..

"Dan Dia lah Tuhan yang menghantarkan angin sebagai berita gembira sebelum kedatangan rahmatNya, dan Kami menurunkan dari langit: air yang bersih suci. Untuk Kami hidupkan dengan air itu bumi yang mati, serta memberi minum air itu kepada sebahagian dari makhluk-makhluk Kami, khasnya binatang ternak yang banyak dan manusia yang ramai. Dan demi sesungguhnya! Kami telah berulang-ulang kali menyebarkan hujjah-hujjah di antara manusia melalui Al-Quran supaya mereka berfikir (mengenalku serta bersyukur); dalam pada itu kebanyakan manusia tidak mahu melainkan berlaku kufur." (al-Furqaan: 48-50)

Alhamdulillah, hujan turun lagi hari ini membasahi bumi yang sekian lama gersang. Seingat saya hampir tiga bulan tempat kami dilanda kemarau, sehinggakan ada beberapa kawasan berlaku kebakaran. Hari ini adalah hari keempat hujan turun. Sesekali renyai-renyai dan sesekali lebat dengan guruh dan kilat memancar. Tetapi hujan tidaklah turun berterusan selama empat hari melainkan sekejap-sekejap berhenti.

Rumput-rumput yang kekuningan mulai tampak segar dan hijau. Seakan jelas rumput-rumput yang sebelum ini tertunduk lemah, mula berdiri tegak menjulang. Lopak-lopak air mula bertakung kembali. Allahu, nikmatnya hujan yang turun meredakan sedikit kepanasan suhu yang meruap-ruap.  

Demikianlah, bumi yang sentiasa memerlukan air dari langit untuk hidup, sebagaiman firman Allah SWT di dalam surah al-Furqaan, "Kami menurunkan dari langit: air yang bersih suci. Untuk Kami hidupkan dengan air itu bumi yang mati". Begitulah perbandingan, bumi dapat hidup dengan air dari langit, manakala hati-hati manusia pula memerlukan wahyu dari langit untuk sentiasa hidup. 

Justeru, untuk memastikan hati sentiasa hidup, lazimilah berada di dalam majlis-majlis yang ada menyebut nama Allah SWT seumpama majlis ilmu atau majlis zikir. Keutamaan berada di dalam majlis ilmu telah disabdakan oleh Rasulullah saw:
 
Daripada Abu Hurairah ra, bahawa Nabi saw bersabda: “Barangsiapa yang menempuh satu jalan untuk menuntut ilmu maka Allah SWT akan memudahkan baginya jalan untuk ke Syurga. Tidaklah satu kumpulan berkumpul di dalam sebuah rumah di antara rumah-rumah Allah, membaca kitab Allah (al-Qur’an) dan mempelajarinya sesama mereka melainkan akan turun kepada mereka sakinah (ketenangan), diliputi ke atas mereka rahmat dan dinaungi oleh malaikat serta Allah SWT akan menyebut mereka pada malaikat yang berada di sisi-Nya”. (Riwayat Muslim - 4867)

Lazimilah majlis ilmu. Duduklah bersimpuh mengadap guru, nescaya akan turun rahmat keampunan dan ketenangan daripada Allah SWT.  (saya mengingati diri)

2 comments:

Warisan Petani said...

Alhamdulillah
Hujan sudah mulai turun membasahi bumi untuk menyegarkan kehidupannya.

paridah said...

Assalam ustaz moga sihat sejahtera sekeluarga...Alhamdulillah..Allah maha mengetahui n mendengar doa kemenjadian-Nya

Post a Comment