Sahabat Sejati

Tuesday 26 February 2019

Hadap jelah nanti..

Tak sanggup dah melaluinya, sepertimana apa yang pernah dilalui 3 tahun yang lalu. Perit mengenangnya sakit menanggungnya. Ibarat makan tak kenyang, tidur tak lena...(senyum)

Beberapa tahun sebelum itu, jalan raya merah berdebu apabila cuaca panas dan berlecak tatkala hari hujan, sehingga menenggelamkan warna asal kenderaan kami. 'Berperang' dengan lori-lori ganas menggila yang berulang-alik mengangkut galian-galian tersebut. Akhirnya disindir teman-teman dengan jolokan planet Marikh dek pemandangan hijau sudah bertukar warna merah.

Sehinggalah bermula tiga tahun lepas, kehidupan kembali normal. Keresahan dan kebimbangan mulai menguncup dan perlahan-lahan hilang lalu sinar mentari bahagia mula menyinari. Kami menarik nafas kelegaan apabila moratorium dikuatkuasakan bagi menghentikan aktiviti perlombongan bauksit. Namun, kusangka panas hingga ke petang, rupa-rupanya petir berdentum di tengahari.

Keresahan dan kebimbangan saya berasas apabila merujuk pada satu laporan akhbar bertarikh 26 Februari 2019.     
 
KUANTAN - Aktiviti perlombongan dan pengeksportan bauksit di negeri ini dibenarkan semula selepas moratorium selepas tiga tahun berakhir 31 Mac ini dan tidak disambung. [baca di sini

'Perkhabaran yang meresahkan'

0 comments:

Post a Comment