Sahabat Sejati

Friday 3 August 2018

Masanya telah tiba..


Cuti 3 bulan telah pun melabuhkan tirainya. Tibalah masa anakanda Ikhwan kembali ke Perlembahan Nil untuk menyambung kembali misi di dalam medan tempur menuntut ilmu. Masa masih berbaki 4 tahun yang perlu dilalui di bumi anbiya'.

Semalam kami menghantar beliau untuk menaiki pesawat di KLIA. Entah mengapa sewaktu melambai buat kali terakhir, tiba-tiba hati saya menjadi sebak dan sayu. Seketika saya memandang ke arah lain untuk meredakan perasaan dan agar tidak terlihat kesedihan yang terlukis di wajah. Semakin berusia sebegini, jiwa saya menjadi semakin sentimental. Begitu mudah mengundang kesayuan.

Tambah terasa lagi tatkala melihat gelagat 'si kecil Haikal yang istimewa' di rumah. Ke sana ke mari dengan baju abangnya di tangan. Sambil dipegang diciumnya berkali-kali lalu menggayakan tangan untuk menyatakan abangnya telah menaiki kapal terbang. Malamnya pula tidur berselimutkan selimut milik abangnya. 

Teringat sewaktu mula-mula pemergian along Ikhwan ke Mesir dulu. Demikianlah hal keadaan si kecil Haikal. Hampir sebulan juga dia berkeadaan begitu. Setelah agak lama barulah dia dapat menerima situasi yang berlaku. Sekarang ini keadaannya pun hampir sama. Insya-Allah, nanti semua akan kembali seperti biasa. Harapnya begitu. Yalah, melihatnya begitu, kita pun turut berperasaan demikian.

Ya Allah, moga diberikan keselamatan dan dipermudahkan semua urusan sepanjang keberadaan di sana. Allahu al-Musta`an.

1 comments:

Normala Saad said...

Salam Abu.
Memang sukar nak lepas orang disayang pergi.
Kasihan Haikal nanti hilang abang sekali lagi.

Post a Comment