Sahabat Sejati

Tuesday 21 August 2018

Salam 'Eidul Adha 1439H / 2018M


Para sahabat yang amat ku kasihi, bersempena dengan Hari Raya Aidiladha ini, marilah sama–sama kita menginsafi diri dan memperbanyakkan amal serta mempertingkatkan ketaqwaan kepada Allah SWT.

Pengorbanan itu bukan sekadar kita menumbangkan binatang ternakan, tetapi hendaklah dilihat dari kacamata yang lebih luas. Lihatlah, sebagaimana kisah pengorbanan Nabi Allah Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail.

Baginda diuji pada perintah menyembelih anaknya sendiri. Seorang bapa diperintahkan meletakkan senjata tajam di tengkuk anak yang selama ini dijaga penuh kasih, jauh dari duri dan bahaya kehidupan.

Namun, apakah kata Nabi Ismail kepada ayahandanya: “Teruskan ayahanda, nescaya engkau akan dapati aku ini dari kalangan mereka yang sabar”, Seruan yang juga bukan calang-calangnya.

Keyakinan yang datang juga dari cinta dan taat yang tinggi kepada-Nya. Sesungguhnya Nabi Ibrahim membuktikan cinta dan taat kekada kekasihnya, Allah SWT. Baginda tidak tergugat dengan perintah menyembelih anak kesayangannya.

Akhirnya, Allah SWT menukarkan dengan binatang sembelihan yang akhirnya menjadi sunnah ikutan sehinggalah ke akhir zaman.

Oleh itu saya mengajak sahabat-sahabat sekelian, mariah kita menghayati peristiwa besar ini untuk meningkatkan ketaqwaan dan keyakinan kita kepada agama Allah SWT yang maha benar ini. Mudah-mudahan kita semua dipilih oleh Allah SWT menjadi hamba-Nya yang istiqamah dalam perjuangan agama-Nya serta sanggup berkorban tanpa mengira harta, masa, tenaga hatta nyawa sekalipun untuk melihat syariat Allah didaulatkan di dalam negara Malaysia yang tercinta ini. 

Justeru, saya ingin mengucapkan "Aidiladha mubarak, Kullu `Aam wa Antum bi Alf al-Khair" khususnya kepada semua pengunjung pondok kecil abuikhwan, semoga kita semua sentiasa di dalam rahmat-Nya. Ameen.

3 comments:

Warisan Petani said...

Salam Idul Adha 1439H

paridah said...

ASSALAM MOGA USTAZ N FAMILI SHT SEJAHTERA SALAM IDULADHA

Normala Saad said...

Selamat hari raya aidil adha.

Post a Comment