Sahabat Sejati

Monday 2 July 2018

Rumah terbuka, jangan sampai tak puasa 6

Bahang kemeriahan Aidilfitri semakin beransur hilang, walaupun bulan Syawal masih lagi berbaki. Kehidupan seharian sudah pun berjalan seperti biasa. Jika ada suasana hari raya pun apabila menghadiri jemputan rumah terbuka yang menyajikan aneka juadah dengan dendangan lagu-lagu raya. Bagai memaksa-maksa diri agar merasakan kita masih lagi beraya.

Tahun ini banyak juga saya mendapat undangan rumah terbuka. Realitinya begitulah keadaan pada setiap tahun. Samada undangan di peringkat jabatan, institusi, persatuan, termasuk juga daripada kenalan. Dan realitinya juga tidak semua undangan-undangan tersebut mampu saya penuhi. Setiap Sabtu dan Ahad sudah tentu, manakala di kalangan kenalan terutama yang tinggal satu taman biasanya pada sebelah malam.

Rumah terbuka

Dewasa ini, amalan rumah terbuka menjadi satu trend pada setiap tahun. Samada institusi atau orang perseorangan. Jika di taman perumahan (seperti di tempat saya) boleh dikatakan setiap lorong ada membuat rumah terbuka.  

Amalan rumah terbuka tidak salah tetapi ada baik dan tidak baiknya. Dengan mengadakan rumah terbuka sudah tentu akan mengeratkan hubungan dan perpaduan sesama anggota masyarakat. Hal ini pasti akan mewujudkan masyarakat yang hidup dalam keadaan aman dan harmoni. Selain menjamu selera, mereka juga boleh berbual-bual dan menjalinkan kemesraan. Lebih-lebih lagi jika jemputan tersebut dihadiri berbilang latar belakang, kaum dan agama.

Selain itu, terdapat juga keburukannya kerana rumah terbuka akan menimbulkan masalah untuk menjaga kebersihan di tempat rumah terbuka itu diadakan. Hal ini disebabkan oleh sikap segelintir tetamu yang hadir, tidak mementingkan aspek kebersihan dengan membuang sisa makanan atau bungkusan makanan di merata-rata tempat. Tentunya perkara ini akan menimbulkan masalah apabila rumah terbuka itu berakhir dan menyusahkan pihak penganjur untuk membersihkannya.

Keburukan lain akibat penganjuran rumah terbuka adalah terdapat pihak yang mementingkan diri dan tidak menghiraukan orang lain. Ada tetamu yang berebut-rebut semasa mengambil makanan atau bersikap tamak dengan mengambil makanan dalam jumlah yang banyak. Sekiranya mereka menghabiskan makanan tersebut sudah tentu tidak menimbulkan masalah, tetapi perkara yang berlaku ialah mereka tidak menghabiskan makanan tersebut. Hal ini sudah tentu menyebabkan pembaziran berlaku.

Jangan lupa puasa 6

Namun begitu, dalam keghairahan kita menghadiri jamuan rumah terbuka, janganlah pula lupa untuk menyempurnakan puasa 6 hari di dalam bulan Syawal. Tidak kisahlah samada enam hari berturut-turut atau secara terputus. Walaupun enam hari berturut-turut adalah sunat dan lebih afdhal bermula 2 Syawal, tetapi ulama juga sepakat bahawa ia bolehkan secara terputus asalkan cukup enam hari di dalam bulan Syawal.

Sebuah hadits riwayat Tsauban bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Dari Abu Ayyub al Anshari ra. Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa berpuasa pada bulan Ramadhan, lalu diiringi dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, maka dia seperti puasa sepanjang tahun”. (Diriwayatkan oleh Imam Muslim, Abu Dawud, at-Tirmidzi, an-Nasaie dan Ibnu Majah). 

Mengerjakan puasa sunat sebanyak enam hari di bulan Syawal di samping mengerjakan puasa fardhu di bulan Ramadhan diibaratkan seperti berpuasa sepanjang tahun berdasarkan perkiraan bahawa setiap kebajikan itu dibalas dengan sepuluh kali ganda. 

Oleh itu disamakan berpuasa di bulan Ramadhan selama 29 atau 30 hari dengan 300 hari atau sepuluh bulan berpuasa dan puasa enam di bulan Syawal itu disamakan dengan 60 hari atau dua bulan berpuasa. Maka dengan itu genaplah ia setahun.

Penuhi undangan rumah terbuka, tapi jangan sampai tak puasa enam.

1 comments:

Post a Comment