Sahabat Sejati

Wednesday 13 June 2018

Alhamdulillah, sehingga saat ini..

Alhamdulillah, malam yang indah. Taburan bintang di dada langit mengiringi langkah kaki yang diatur untuk pulang ke rumah seusai solat tarawih. Sesekali angin dingin bertiup perlahan membangkitkan detik rasa. Hari ini telah 27 hari umat Islam menjalani ibadah puasa yang difardhukan. Maknanya dalam beberapa hari lagi kita semua akan meninggalkan gerbang Ramadhan yang diberkati ini. 

Hati dan perasaan saya berbunga, Tuhan dengan kemurahan-Nya masih lagi mengurniakan Ramadhan hingga ke saat ini untuk saya nikmati. Bagaimana dengan puasa yang telah dijalani setakat ini. Alhamdulillah, setakat ini cukup. Namun, baik sempurna atau cacat celanya saya serahkan kepada Allah SWT untuk memberi penilaian. Hakikatnya puasa saya hanyalah puasa orang awam. Puasa yang bernilai lapar dan dahaga sahaja (mungkin). Moga puasa ini diterima dengan rahmat dan belas ehsan-Nya, insya-Allah.

Kedatangan Ramadhan mempunyai hikmah yang besar dan tersendiri. Malahan suasana tarbiah Ramadhan memberi ketenangan kepada manusia untuk beribadah. Lihatlah, tangan-tangan yang pemurah di bulan ini. Kaki-kaki yang ringan melangkah menuju ke masjid dan musolla. Manakala lidah-lidah yang tanpa jemu mengalunkan zikir dan kalamullah. Semuanya adalah kerana tarbiah Ramadhan yang diberkati.

Sabda Rasulullah saw:
"Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, mendirikan solat dan berpuasa di bulan Ramadhan, maka adalah satu kebenaran atas Allah memasukkannya ke syurga." (Riwayat Bukhari)

Moga ibadah puasa yang disempurnakan di bulan Ramadhan ini menambah rasa syukur atas segala nikmat kurniaan-Nya. Syukur yang bukan sekadar dilafazkan di bibir tetapi dibuktikan dengan amalan-amalan yang makin mendekatkan diri kepada-Nya. Seterusnya meraih taqwa yang dijanjikan, insya-Allah.    

1 comments:

Warisan Petani said...

Alhamdulillah.
Semoga kita akan ketemui lagi ramadan2 yang akan datang.

Post a Comment