Sahabat Sejati

Friday 8 June 2018

Bulan menggandakan ibadah semakin dipenghujung

Kita telah pun berada di gerbang terakhir Ramadhan. Begitu pantas masa berlalu meninggalkan hari-hari yang dilewati. Bagaikan masih terasa baru lagi hari pertama, kedua dan ketiga menjalani ibadah puasa, dan kini kita semua telah pun berada di ambang akhir-akhirnya. Kemudian kita akan mengucapkan selamat tinggal Ramadhan.

Berjayalah sesiapa yang dicuit hatinya untuk mengisi kehidupannya di dalam bulan ini dengan menambah amal kebaikan. Sebaliknya kerugian yang besar bagi sesiapa yang menyia-nyiakan kesempatan ini, tanpa berusaha memenuhkan kantung amalan dengan sebanyaknya.

Ramadhan bukanlah bulan ibadah, bukanlah bulan solat, bukanlah bulan membaca al-quran,  bukanlah bulan memakmurkan masjid atau surau dan sebagainya. Sebaliknya, beribadah samada solat, membaca al-Quran dan memakmurkan masjid masanya adalah sepanjang tahun. Tidak benar jika kita katakan Ramadhan adalah bulan ibadat. 

Tepatnya Ramadhan adalah bulan untuk mengganda-ganda atau menambah-nambah ibadah. Jika di bulan lain kita solat fardhu, maka di bulan Ramadhan kita tambahi dengan solat sunat dengan sebanyaknya. Jika di bulan lain kita membaca al-Quran sekadar satu mukasurat, maka di bulan Ramadhan kita gandakan. Begitulah dengan ibadah-ibadah lain.

Allah memuliakan Ramadhan untuk kita. Sambutlah kedatangannya. Syukurilah kesempatan memasukinya. Moga beroleh taqwa yang didambakan.

1 comments:

Warisan Petani said...

Mudah2an kita akan ketemui lagi Ramadan yang akan datang

Post a Comment