Sahabat Sejati

Tuesday 14 July 2015

Risalah Ramadhan al-Mubarak: Sunnah-Adab Berhari Raya (1)

Adab-Adab Menyambut Hari Raya 

`Eid al-Fitri atau Hari Raya Fitrah adalah hari yang disyariatkan umat Islam menyambutnya, sebagai hari bergembira dan bersyukur di atas nikmat yang Allah SWT anugerahkan kepada hamba-Nya yang berjaya melakukan ibadat pada bulan Ramadhan. Oleh itu untuk mendapatkan kesempurnaan sambutan ini, hendaklah mengikut panduan sunnah Rasulullah saw menyambut Hari Raya, antaranya ialah: 

1 - Mandi sebelum keluar menunaikan solat Hari Raya 
Imam Malik rah. meriwayatkan: Sesungguhnya Abdullah bin Umar ra. akan mandi pada pagi hari raya al-fitri sebelum beliau keluar ke tempat solat hari raya. Al-Imam al-Nawawi menyebut para ulama telah bersepakat atas sunatnya mandi untuk solat hari raya. 

2 - Makan sebelum keluar untuk menunaikan solat hari raya `Eid al-Fitri dan untuk `Eid al-Adha makan selepas solat. 
Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari daripada Anas bin Malik katanya: “Sesungguhnya Rasulullah saw tidak keluar pada pagi hari raya al-Fitri sehinggalah baginda makan terlebih dahulu beberapa biji tamar…dan baginda memakannya dalam jumlah yang ganjil.” (Riwayat al-Bukhari: 953) 

Sekiranya tidak ada tamar, makanlah sesuatu yang harus dimakan. 

Al-Imam Ibnu Hajar al-Asqalani mengulas hadis ini dengan berkata: “Ini kerana untuk mengelakkan (tanggapan) adanya tambahan dalam berpuasa, ianya juga (petunjuk) bersegera mentaati arahan Allah SWT (untuk tidak berpuasa pada hari tersebut).” (Fath al-Bari: 2/446) 

3 - Bertakbir pada Hari Raya 
Takbir hari raya adalah termasuk sunnah yang agung berdasarkan firman Allah SWT: “Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu bertakbir mengagungkan Allah atas petunjuknya yang diberikan kepada kamu , supaya kamu bersyukur.” (al-Baqarah: 185) 

Daripada al-Walid bin Muslim katanya: “Aku bertanya kepada al-Auza`ie dan Malik bin Anas tentang menzahirkan takbir pada dua hari raya. Kata mereka berdua: “Ya, adalah Abdullah bin Umar menzahirkan takbir pada hari raya al-Fitri sehinggalah imam keluar (untuk menunaikan solat raya).” 

Waktu bertakbir bagi Hari Raya al-Fitri ialah bermula pada malam raya iaitu setelah tenggelamnya matahari pada akhir Ramadhan sehingga masuknya imam ke tempat solat untuk solat hari raya. 

4 – Lafaz Takbir Hari Raya 
Di dalam Musannaf Ibnu Abi Syaibah dengan sanad yang sahih daripada Ibnu Mas`ud ra. yang bertakbir pada hari Tasyrik dengan lafaz: 

“Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Allah Maha Besar, Allah Yang Maha Besar dan bagi Allah segala puji-pujian.” 

Al-Mahamiliy meriwayatkan dengan sanad yang sahih juga tentang lafaz takbir raya daripada Ibnu Mas`ud:


“Allah Maha Besar sebesar-besarnya, Allah Yang Maha besar sebesar-besarnya, Allah Yang Maha Besar dan Yang Maha Agung, Allah Yang Maha Besar dan bagi Allah segala pujian.” (Irwa` al-Ghalil: 3/126) 

Kata ulama: Ada keluasan dalam lafaz takbir ini, mana-mana lafaz boleh dibaca dan diamalkan. Diangkatkan suara dalam melafazkan takbir bagi lelaki dan tidak bagi perempuan. Ia dilakukan di merata tempat; di masjid, di rumah dan di pasar-pasar. 

5 – Ucapan Tahniah Pada Hari Raya 
Termasuk dalam adab berhari raya ialah menyampaikan ucap tahniah sesama muslim dengan sebarang ucapan yang baik seperti ucapan: 

"Semoga Allah menerima (amalan) daripada kami dan anda semua"

"(Selamat) hari raya yang diberkati."

Atau ucapan yang seumpama dengan di atas yang terdiri daripada ungkapan-ungkapan tahniah yang dibenarkan. Jubair bin Nufair berkata: “Para sahabat Nabi saw apabila mereka bertemu sesama mereka pada hari raya, mereka mengucapkan: Ibnu Hajar berkata: Isnad (riwayat ini) hasan. [Fath al-Bari 2/446] 

Antara ucapan yang masyhur juga:

 
 "Setiap tahun kamu sentiasa dalam kebaikan"

6 – Berpakaian baru/cantik di Hari Raya 
Daripada Jabir ra. katanya: “Nabi saw mempunyai sehelai jubah yang baginda akan memakainya untuk dua hari raya dan hari Jumaat.” (sahih Ibnu Khuzaimah: 1765) 

Memakai pakaian cantik pada hari raya ini adalah untuk kaum lelaki. 

Adapun untuk kaum wanita, mereka boleh mengenakan pakaian yang biasa (di sebelah luar/atasnya) seperti sabda Nabi saw: “Jangan kamu tegah hamba perempuan Allah daripada masjid Allah, tetapi hendaklah kaum wanita keluar dalam keadaan meninggalkan wangian.” (riwayat Ahmad dan Abu Daud, sahih) 

Keluar dengan berpakaian biasa di luar dan tidak bertabarruj berhias dan mengenakan wangian yang dihidu baunya oleh lelaki ajnabi. 

Sekiranya wanita berkumpul dalam kelompok mereka sahaja tidak mengapa untuk berpakaian cantik. 

7 – Keluar ke tempat solat melalui jalan lain dan balik daripadanya melalui jalan lain 
Daripada Jabir bin Abdillah rhuma katanya: “Adalah Nabi saw pada hari raya, baginda membezakan jalan (pergi dan balik dari solat hari raya).” (Bukhari: 986) Dikatakan terdapat beberapa hikmah dalam perbuatan ini: 

i. Semoga dua jalan yang berbeza tersebut menjadi saksi di hadapan Allah pada hari Kiamat nanti. Ini kerana bumi akan membicarakan pada hari Kiamat apa yang dilakukan di atasnya dari perkara-perkara yang baik dan jahat. 

ii. Untuk menzahirkan syiar-syiar Islam.

iii. Untuk menzahirkan zikir kepada Allah SAW iv. Untuk mengambil tahu keperluan orang-orang yang memerlukan sebarang bantuan atau untuk menziarahi sanak-saudara dan menghubungkan silaturrahim. 

8 – Solat Hari Raya 
Para ulama berbeza pendapat tentang hukum solat hari raya. Sebahagian mengatakan hukumnya sunat muakkad/fadhu kifayah dan fardhu ain (wajib), berdosa bagi sesiapa yang meninggalkannya. Inilah pendapat Imam Mazhab Abu Hanifah. Pendapat ini dipilih juga oleh beberapa orang ulama semasa. 

Bersambung...

1 comments:

paridah said...

assalam ...perkongsian yang sangat bermenafaat ini semoga sbg petuntuk dlm meraikan hari raya dgn sebenarnya...SALAM LEBARAN MAAF ZAHIR BATIN..

Post a Comment