Sahabat Sejati

Sunday 26 October 2014

Bicara santai: Acara sentuh-sentuh

(Sumber: FB)

Entahlah, kisah apa pula yang mahu ditulis. Masa dan idea sering merencatkan’ mahu’ dan ‘mampu’. Dalam banyak keadaan keduanya tidak datang bersama. Kadang-kala ada masa tetapi idea pula entah ke manat. Ada masanya berderet idea tetapi tidak pula punya masa. Bilah jari-jemari telah lama di butang huruf, tetapi masih belum mampu memetik huruf pertama. Akhirnya ‘mahu’ yang tadi bertukar menjadi lesu. Demikianlah masa dan idea bukan milik mutlak kita. 

Mahu menulis isu kenaikan harga minyak. Tak payahlah. Saya bukanlah mahir untuk mengulas perihal kenaikan harga minyak. Lagipun jika diulas, bimbang pula terbawa-bawa dengan rentak panas baran dan hilang pertimbangan. Nanti lain diulas lain yang pula yang difahami. Serah sahaja pada yang pakar. Hmm, pakar apa-apalah. 

Seminggu dua yang lalu kecoh di laman sesawang berkenaan isu acara ‘IWTTAD’. Alaa, program yang ada peluk dan sentuh anjing tu. Berbagai pendapat dan komentar yang dapat dilihat. Ada yang pro dan ada yang kontra. Masing-masing mempertahankan hujah dengan bermacam-macam alasan. 

Saya membaca di laman sesawang, kata pihak penganjur tujuan acara itu adalah untuk menjadikan rakyat Malaysia lebih peka terhadap makhluk berbulu dan berkaki empat itu. ia juga untuk mendidik orang ramai tentang bagaimana untuk mengamalkan kebersihan. Selain itu, ia adalah satu cara untuk membantu mereka mengatasi rasa takut terhadap anjing dan membawa bersama-sama rakyat Malaysia bagi menggalakkan toleransi dan persefahaman yang melampaui budaya, bangsa dan agama. Hmm, menarik tu, bagus bunyinya. 

Jika ditanya kepada saya, secara peribadi saya tidak nampak apa manfaatnya program tu. Mahu hilangkan rasa takut terhadap anjing? Jika sudah hilang rasa takut, apa faedah yang Muslim dapat? Sebaliknya, kalau ada rasa takut, apa pula kerugiannya? 

Islam tidak memandang jijik terhadap anjing, bahkan juga bukanlah haiwan yang wajar dicaci, dihina, dibelasah, diseksa, dibunuh sewenangnya atau apa sahaja salah laku. Anjing tetap haiwan yang wajar diberi kasih sayang dan belas ihsan, kerana ia juga makhluk Allah. Ada satu hadis yang mengisahkan tentang seorang yang banyak dosa, kemudian memberi anjing minum, lalu dia dimasukkan ke syurga kerana sifat belas ihsannya memberi minum kepada anjing itu. Namun dalam hadis tersebut tidak pula menyebut si pemberi minum itu mencium, membelai atau memeluk sang anjing. 

Saya beranggapan jika betul kita mahu mengajar mengenai sifat belas ihsan terhadap anjing atau apa sahaja binatang, boleh sahaja dilakukan di dalam dewan. Buat satu seminar, taklimat atau konvensyen yang berkaitan. Tidak perlu rasanya sehingga memeluk dan mencium anjing. 

Benar, wujud khilaf di kalangan ulama mazhab-mazhab dalam bab tubuh anjing itu najis mughallazah atau tidak. Yang pasti, haram SENGAJA menyentuh sesuatu yang akan menyebabkan perpindahan najis ke atas tubuh kita. Jadi, menyentuh anjing dalam keadaan anjing itu atau tubuh kita basah, lembap dan berair, maka haramlah menurut mazhab Syafie kerana najis boleh berpindah. Kenapa seluruh tubuhnya dianggap najis berat menurut mazhab syafie? Kerana pastinya anjing membersihkan dirinya dengan menjilat. Maka kemungkinan besar air liurnya ada di tubuhnya. 

Saya bukan mempersoalkan hukum, Siapalah saya untuk itu, tetapi saya melihat dari sudut kewajaran atau tidak. Di dalam suasana masyarakat yang bermazhab Syafie tentu ia akan mengundang fitnah dan kekeliruan di kalangan orang awam yang jahil dalam ilmu fiqh (termasuk saya). 

Apa pun, di dalam akhbar tempohari pihak yang menganjurkan acara sentuh anjing telah memohon maaf kepada rakyat Malaysia. Maka, maafkanlah mereka, tetapi jangan diulangi lagi ya..

Fikir-fikir  sejenak

Teringat tulisan Ustaz Khalil tempohari. 

"Daripada sibuk berkempen sentuh anjing lebih baik buat kempen sapu kepala anak yatim. Diriwayatkan bahawa Nabi saw pernah bersabda yang bermaksud: “Barang siapa yang membelai kepala anak yatim kerana Allah SWT, maka baginya kebaikan yang banyak daripada setiap rambut yang diusap." 

Daripada sibuk berkempen sapu atas belakang anjing lebih buat buat kempen belajar macamana cara nak sapu atas khuf sebagai ganti untuk basuh kaki dalam berwudhu. 

Daripada sibuk berkempen membelai anjing lebih baik belajar cara yang betul untuk membelai dan mengucup hajar aswad di Kaabah. 

Di dalam Al-Quran pun Allah menceritakan kisah ashabul kahfi yang bersama-sama dengan anjing peliharaan mereka. Pengajarannya bukan supaya kita membelai anjing dalam kehidupan kita tetapi anjing pun membantu perjuangan Islam dengan caranya tersendiri. Di dalam hadis pun Nabi saw ada menceritakan kisah perempuan pelacur dimasukkan ke dalam syurga kerana memberikan minum kepada anjing yang dahaga. Menunjukkan anjing tidak boleh disakiti dan berhak untuk dirahmati dalam keadaan yang memerlukan. 

Mungkinkah program membelai anjing untuk mengatasi masalah rakyat yang stress akibat kenaikan harga minyak? Entahlah ..."

**Simpati dengan apa yang berlaku ke atas al-Fadhil Ustaz Azhar Idrus

3 comments:

Unknown said...

terkilan bila tgk yg sentuh anjing tu kebanyakannya bertudung dan muda belaka . malah ada yg bawa anak sekali ...

paridah said...

assalam...kata seorang rakan fb mrk yg mudah terpengaruh utk mengikuti program yg xmasuk akal begini umpama sekawan biri biri heh..heh..

abuikhwan said...

Vee Sandi: Tu la hairan2..Ibarat kata orang Terengganu, tak dang nok mikir..

Post a Comment