Sahabat Sejati

Saturday 11 January 2014

Fikir-fikir: Seorang tetamu...


Jika kita berkunjung ke rumah seseorang, tentunya kita akan menjaga adab-adab yang selayaknya sebagai tetamu. Kita akan mematuhi peraturan dan syarat-syarat yang ditentukan oleh tuan rumah. Kita tidak akan melakukan perkara-perkara yang boleh menimbukan rasa tidak senang tuan rumah. Apatah lagi untuk menjadikan rumah itu seperti rumah sendiri, biarpun tuan rumah berkata, “buatlah seperti rumah sendiri.”

Maka, apakah yang mahu dikatakan kepada tetamu seperti ini?

Demikianlah hakikat kehidupan kita di dunia ini. Kita hanyalah tetamu yang menumpang sebentar sebelum berlalu ‘pulang’. Allah SWT menjadikan alam ini lengkap dengan segala keperluannya. Diri kita pula dijadikan sempurna dengan akal dan anggota yang kita dapat bergerak bebas dengannya.

Allah SWT berfirman di dalam al-Quran:

Wahai sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu (menjadi orang-orang yang) bertaqwa. Dialah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan, dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya); dan diturunkan-Nya air hujan dari langit, lalu dikeluarkan-Nya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa). (al-Baqarah: 21-22)

Menyedari akan hakikat ini, marilah kita sama-sama menginsafi diri. Marilah kita tunduk dan patuh akan segala ketetapan dan perintah-Nya. Tidakkah kita merasa malu, takut dan segan tatkala kita makan dan minum dari rezeki-Nya, kita bernafas dengan udara-Nya, kita menumpang segala nikmat-Nya tetapi dalam masa yang sama kita engkar dan tidak mahu bersyukur.

Maka, apakah yang mahu dikatakan kepada tetamu seperti ini?

Hidup adalah kembara. Perjalanan pasti akan berakhir.

0 comments:

Post a Comment