Sahabat Sejati

Wednesday 1 January 2014

Catatan di 01.01.2014

(sumber: Google homepage)

2013 melabuhkan tirainya semalam. Menutup lembaran skrip lakonan hidup manusia. 2014 pula memunculkan diri. Membuka lembaran baru untuk dicorakkan warna kehidupan samada hitam atau putih.

Bagi yang memandang jauh kehidupan ini, pasti setahun yang telah berlalu menjadi medan renungan dan muhasabah diri. Apakah setahun itu telah diisi dengan kebajikan sebagai bekal persiapan ke ‘sana’. Manakala setahun yang bakal ditempuhi ini sebagai azam dan tekad untuk memperbaiki mana-mana yang kurang dan terlalai.

Malam semalam tentu gegak-gempita dengan sorakan dan laungan. Mengucap selamat tinggal kepada 2013 dan meraikan kedatangan 2014, mungkin itulah maksudnya. Tidak salah untuk meraikan serta mahu merasa gembira dengan kedatangan tahun baru jika kena dengan adab dan akhlaqnya. Namun, kebanyakkannya tidak begitu. Entahlah berapa ramai pula anak bangsa yang lupa diri, longlai dalam gembira yang menghancurkan ini.

Renungan bersama

Jabir ra. berkata bahawa Rasulullah saw telah bersabda di dalam satu hadis:
“Sesungguhnya perkara yang aku amat bimbang menimpa umatku ialah menurut hawa nafsu dan angan-angan yang panjang. Adapun menurutkan hawa nafsu itu akan menutup pintu keenaran dan panjang angan-angan akan menyebabkan lupa pada akhirat. Adapun dunia ini sedang bergerak pergi, sedangkan akhirat datang dengan pantas, setiap keduanya iaitu dunia dan akhirat itu mempunyai anak-anak. Ketahuilah mereka yang menjadi anak-anak dunia, sesungguhnya dunia adalah tempat beramal atau melakukan segala kerja, manakala hari akhirat adalah hari perhitungan dan tiada amal.” (Riwayat Bukhari) 

Dalam hadis di atas, Rasulullah saw mengingatkan umatnya beberapa penyakit yang akan menular ke dalam jiwa mereka, iaitu menurut hawa nafsu dan panjang angan-angan. Kedua-dua penyakit rohani ini jika tidak dikawalselia dengan baik akan memusnahkan kebahagiaan dan kesejahteraan umatnya di dunia dan akhirat. Apabila seseorang telah dihinggapi penyakit ini, maka dia tidak lagi dapat melihat kebenaran dari Allah SWT. Ini tidaklah bermakna manusia mesti menghapuskan nafsu, kerana menghapuskan nafsu bermakna menghapuskan diri manusia itu sendiri.

Setiap manusia mempunyai nafsu yang mana ia adalah anugerah Allah SWT yang teristimewa. Ia amat berguna kerana tanpanya dunia akan sepi, mundur dan tidak membangun. Ini kerana yang mampu memakmurkan dunia ini adalah manusia yang berkembang biak melalui proses nafsu. Justeru, nafsu perlu dilapisi dengan wahyu melalui perutusan Rasul untuk membimbing danmengawalnya, lebih-lebih lagi secara semulajadi nafsu mempunyai kecenderungan ke arah yang tidak baik.

Firman Allah SWT:  
“Sesungguhnya nafsu itu mendorong ke arah kejahatan.” (Yusuf: 53) 

Di dalam al-Quran banyak menceritakan kaum yang menolak setiap kebenaran yang dibawa oleh para Rasul. Di dalam zaman moden ini apa kurangnya. Semakin ramai yang menurutkan hawa nafsu, bahkan semakin pelik keadaan itu. Ada yang terang-terang menolak hukum Allah dengan alasan logik akal. Kadang-kadang bukan kerana mereka jahil kebenaran hukum tersebut, sebaliknya mereka menurut hawa nafsu kerana mempunyai kepentingan yang tertentu. Akhirnya Allah SWT menutup mata hati mereka dari melihat kebenaran itu.

Firman Allah SWT:
“Dengan yang demikian, bagaimana fikiranmu (wahai Muhammad) terhadap orang yang menjadikan hawa nafsunya: tuhan yang dipatuhinya, dan ia pula disesatkan oleh Allah kerana diketahuiNya (bahawa ia tetap kufur ingkar), dan dimeteraikan pula atas pendengarannya dan hatinya, serta diadakan lapisan penutup atas penglihatannya? Maka siapakah lagi yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya sesudah Allah (menjadikan dia berkeadaan demikian)? Oleh itu, mengapa kamu (wahai orang-orang yang ingkar) tidak ingat dan insaf?” (al-Jaathiyah: 23) 

Mudah-mudahan Allah SWT melindungi kita semua daripada penyakit menuruti hawa nafsu yang tidak baik.

Dengar cerita ada sesetengah tempat menghabiskan 15 juta untuk sambutan tahun baru pada tahun ini. Jika benar, apa yang mahu dikata.

Innalillah wainna ilaihi raji`un...

0 comments:

Post a Comment