Sahabat Sejati

Monday 16 January 2012

Ngomelan diri

Saya pernah menulis begini:

“Sesungguhnya semalam telah pun berlalu, hari ini untuk kita corakkan bahagia atau sengsara dan esok belum tentu kepunyaan kita. Mungkin telah tersurat untuk kita tidak sempat menjengah sinar matahari esok.”

Esok adalah perjalanan yang masih panjang. Seminit dari saat ini pun kita tidak mampu meneka, semuanya tidak jelas dan nyata. Apatah lagi mahu memikirkan hari esok.

Perasaan itulah yang sering bertandang, lalu berpintal-pintal mencuit fikiran, apakah saya sempat menjengah sinar mentari esok? Sedangkan kebimbangan sentiasa menyelimuti diri, kerana merasakan masih belum mencukupi bekalan persiapannya.

Seringkali manusia melihat kematian adalah akhir kepada lakonan kehidupan, kerana itu kita melihat ada yang sewenangnya menghabisi anugerah umurnya. Mereka terlupa bahawa kematian adalah awal kehidupan yang sebenarnya, persiapan untuk menerima hukuman Allah Yang Maha Adil. Dimanakah akhirnya, syurga atau neraka? Diri sendiri yang mengetahui jawapannya..

Kehidupan di dunia ini tidak sentiasa dipenuhi warna-warni, tidak kurang perjalanan hidup yang dirundung suram, kelam dan hitam, yang kerapkali menagih perjuangan moral yang tidak pernah selesai. Kesabaran, ketulusan, keberanian, kejujuran adalah kubu pertahanan yang perlu dimiliki untuk menghadapi kepahitan dan keperitan hidup.

Kehidupan terus berjalan...sehingga akhirnya.

Menanti hari esok bukan sekadar berlalu dengan pejam dan celik, ia bukan hanya kerlipan mata, tetapi lebih daripada itu. Masa adalah usia, ia adalah nikmat yang tidak terperi.

Hargailah...

0 comments:

Post a Comment