Sahabat Sejati

Friday 6 January 2012

Kenangan yang sama

“Aduh, letihnya...” saya menyandarkan badan pada sofa di ruang tamu. Merehatkan diri di bawah putaran kipas, setelah kepenatan menguruskan kemasukan angah dan acik ke SAR at-Taqwa.

Suasana hiruk-pikuk ibu bapa yang berpusu-pusu untuk mendaftarkan anak masing-masing amat merimaskan. Tidak sangka ramai pula yang mendaftar pada sebelah petang, sedangkan sebelah pagi pun begitu juga.

Manakala sehari sebelumnya saya ke daerah Jerantut, menghantar anak sulong yang belajar di SMAPT untuk tahun kedua. Saya meminta adik ipar memandu kereta, saya sudah tidak mampu mencelikkan mata dek kerana pulang lewat pada malamnya, kerana bersama rakan-rakan berprogram amal di Cherating. Hampir 2 pagi saya pulang ke rumah. Sepanjang perjalanan Jerantut saya hanya melelapkan mata.

Seronok melihat ibu bapa yang datang menghantar anak-anak, sungguh-sungguh mengharapkan anaknya menjadi orang yang berilmu. Tidak hanya mereka, termasuk saya dan siapa sahaja mahukan begitu.


Kenangan yang sama

Sambil menunggu proses penempatan bilik untuk anak saya, perlahan-lahan memori lalu mengimbau di kotak fikiran. Berlegar-legar dan berputar-putar menggamit rasa.

Saya membayangkan situasi yang sama sewaktu dihantar oleh orang tua ke sekolah, saya dan adik beradik yang lain.(semoga Allah merahmati kedua ibu bapa saya) Sesungguhnya mereka adalah permulaan hidup di dunia.

Bermula dari sekolah rendah, mereka sabar dengan bermacam-macam karenah yang tercetus. Mengamuk, menangis serta tidak kurang tingkahlaku yang menjelekkan. Kemudian ke sekolah menengah dengan pembelanjaan yang semakin meningkat. Seterusnya menjejakkan kaki ke Maahad Islami, tanpa dikira berapa kesukaran untuk menampung perbelanjaan seterusnya. Namun tidak ada keluhan walaupun seribu kepayahan mengundang.

Kami bukan orang senang, ayah hanyalah bekerja kampung, membanting tulang memerah keringat mencari rezeki. Kerut-kerut garis di wajah serta selaput kasar di tapak tangan bukti pengorbanan yang bukan alang kepalang. Terlihat pula ketabahan menahan terik mentari dan menahan tadahan hujan yang mencengkam, semata-mata untuk menyuapi keluarga. Makan pakai serta kelengkapan pengajian, semata-mata tidak mahu anaknya tercicir dalam pelajaran. Agar anaknya duduk sama rendah, dan berdiri sama tinggi dengan orang lain. Tanpa ada sedikit kekurangan.

“Kamu jangan risau, taulah ayah macam mana nak cari duit. Yang penting kamu belajar bersungguh-sungguh.” Kata-kata ayah yang sentiasa memberi semangat bersama harapan yang menggunung.

Ibu pula mengandungkan selama 9 bulan, menanggung kesakitan loya dan mual. Kemudian berperang dengan ‘satu peperangan’ yang berbagi nyawa, antara hidup dan mati. Dan ianya tidak terhenti setakat itu, dijaga pula dengan belaian kasih sayang. Menyusu selama 2 tahun, terjaga di tengah malam dek tangisan yang entah mengapa, menyuap makan dan minum siang dan malam, memandikan dan membersihkan najis. Menyiapkan diriku setiap pagi untuk ke sekolah. Mengapa? Semata-mata mahu anaknya menjadi seorang yang sempurna.

“Wan belajar rajin-rajin ya. Jangan nakal-nakal, dengar cakap cikgu,” Itulah yang sering emak saya pesan setiap pagi sebelum ke sekolah. Dan ianya saya ingati sehingga kini.

“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya. Ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibubapamu dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).” (Luqman: 14)

Sesungguhnya kita menyayangi ibu bapa kerana pengorbanan dan kasih sayang mereka yang tidak bersyarat. Sebagaimana Allah SWT menebarkan rahmat-Nya tanpa syarat.

Terhenti lamunan

Petang yang damai di SMAPT

"Abi, cikgu dah panggil nama,” tiba-tiba anak saya memberitahu. Lantas mengejutkan saya dari lamunan.

“Oh ya..., Kamu tinggal di bilik mana? Saya bertanya kepadanya, sambil mengesat pelupuk mata, menjelaskan pandangan yang kabur.

“Bilik Zubair al-Awwam, di blok D,” jawabnya.

“Jom kita ke sana, bawa barang-barang kamu jangan sampai ada yang tertinggal.” Kami berdua beriringan menuju ke bilik Zubair al-Awwam yang terletak di blok D.

Saya hanya dapat membayangkan kesusahan ibu dan bapa tetapi tidak dapat merasainya. “Kasih ibu membawa ke syurga, kasih ayah selama-lamanya...” sentiasa saya sematkan di dada.

“Dan hendaklah engkau merendah diri kepada kedua-duanya dengan penuh belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.” (Al-Israa’: 24)

0 comments:

Post a Comment