Sahabat Sejati

Saturday 3 September 2011

Cetusan rasa: Taqwa, layakkah diri ini...

“Assalamualaikum, tahniah...” sms yang diterima dari seorang rakan.

“Wa`alaikum salam, kenapa ye?” saya membalas.

“Anta telah berjaya menghabiskan kursus tarbiyah di madrasah Ramadhan, mudah-mudahan mendapat ijazah taqwa...”sambungnya lagi.

Allah...

Madrasah Ramadhan yang menghasilkan Taqwa.

Jika Taqwa itu bermaksud menempuh hidup ini dengan penuh hati-hati sebagaimana seorang yang melalui jalan penuh duri bagai yang didefinisikan oleh Ubai bin Ka’ab Radiyallahu ‘anhu, maka mampukah diri ini menempuh jalan yang berduri itu, sedangkan kehidupan beragama di akhir zaman ini seumpama menggenggam bara api.

Dalam getar perasaan yang tersimpan di dalam hati, saya teringat pesanan Rasulullah saw:

Abu Hurairah -radhiyallahu ‘anhu- berkata,

"Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- naik ke atas mimbar seraya bersabda :
"Amiin…amiin…amiin". Beliau ditanya, "Wahai Rasulullah, engkau tidak pernah melakukan seperti ini". Beliau menjawab, "Jibril -alaihis salam- berkata kepadaku, "Semoga kecelakaan bagi seorang hamba yang didatangi oleh bulan Ramadan, namun tidak diberi keampunan", maka saya pun berkata, "Amiin". [HR. Ibnu Khuzaimah dalam Shohih-nya (3/192), Ahmad dalam Al-Musnad (2/246 & 254), dan Al-Baihaqiy dalam As-Sunan (4/204). Di-shohih-kan oleh Al-Albaniy dalam Shohih Al-Adab Al-Mufrod (646)]

Semoga ada belas kasihan-Mu dengan taqwa yang dijanjikan, sedangkan tidak layak bagiku dengan puasa dan ibadat yang sekadarnya ini.” Hati kecil berkira-kira lagi.

0 comments:

Post a Comment