Sahabat Sejati

Sunday 31 July 2011

Tetamu yang dirindui


Ramadhan bakal menjelma.

Bulan yang terkandung keberkatan, kerahmatan dan keampunan, serta bulan yang dijanjikan gandaan pahala yang melimpah-ruah. Kedatangannya amat dinanti-nantikan oleh orang yang bertaqwa. Sesungguhnya kelebihan dan keistimewaan Ramadhan bukan lagi satu rahsia. Allah SWT telah memilih daripada bulan ini satu detik paling bersejarah dalam kehidupan umat sejagat, iaitu detik turunnya kitab suci paling agung. Kitab yang diturunkan khusus untuk memberi petunjuk kepada manusia ke jalan yang benar dan diredhai.

Firman Allah SWT:

“Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan yang bathil)...” (al-Baqarah: 185)

Ada yang merasa gembira dan senang dengan kedatangan Ramadhan, kegembiraannya seperti menunggu kedatangan sang kekasih yang amat dirindui. Ini ditunjukkan oleh para sahabat generasi awal. Diceritakan para sahabat menanti Ramadhan seumpama menanti hari perkahwinan. Doa sentiasa dipanjatkan untuk sampai ke bulan yang dirindui. Tiada seorang pun antara kaum Muslimin yang bersedih hati ketika menghadapi Ramadhan. Sebaliknya mereka bersuka cita dan bergembira, menyambutnya dengan penuh cerdas dan semangat yang menyala-nyala.

Saiyidina Umar al-Khattab ra. amat gembira setiap kali menjelang ramadhan dan beliau akan berkata:

“Selamat datang bulan yang akan membersihkan kami, sebab Ramadhan ini semuanya baik, puasa pada siang harinya dan bangun pada malamnya, dan sedekah (belanja) dalam bulan ini sama dengan membelanjai perjuangan jihad fi sabilillah.”

Diceritakan ada di antara ulama silam yang berdoa enam bulan sebelum kedatangan Ramadhan agar mereka dapat memasuki bulan Ramadhan. Begitulah gambaran seorang Muslim yang merindui datangnya Ramadhan.

Ada juga yang biasa-biasa sahaja dengan kedatangan Ramadhan. Baginya bulan Ramadhan tiada beza dengan bulan-bulan yang lain. Makan minum dan apa sahaja kegiatannya sama sahaja dengan bulan lain.Merasa senang dengan hari-hari yang telah dilaluinya, tidak nampak keistimewaan Ramadhan itu.

Yang lebih teruk ialah mereka yang rasa terbeban dan terseksa dengan kedatangan Ramadhan. Seolah-olah Ramadhan adalah tetamu yang tidak diundang. Menunggu-nunggu berakhirnya Ramadhan dengan keluh kesah, manakala Idul Fitri seperti hari kemerdekaan lagaknya.

Tak kenal maka tak cinta

Satu analogi!

Bagaimana perasaan kita jika seorang rakan memperkenalkan kita dengan seorang rakannya. Mungkin kita rasa biasa dan tidak mahu berlebih-lebih mengambil tahu kerana kita tidak mengenalinya. Kita rasa dia seorang yang biasa sahaja.

Bagaimana pula jika diperkenalkan dengan rakannya yang kta ketahui seorang yang hebat, popular, baik hati, public figure. Tidakkah kita merasa teruja untuk bersahabat dengannya? Kalau boleh mahu bercakap-cakap setiap masa dengannya.

Begitulah perbandingan bagi orang yang mengetahui kehebatan dan keistimewaan Ramadhan. Pasti dia tidak sabar-sabar menanti kedatangan Ramadhan. Dan kalau boleh biarlah Ramadhan sepanjang tahun kerana tidak mahu berpisah dengannya.

Oleh itu, perlu untuk kita mempelajari dan mengetahui keistimewaan serta kelebihan Ramadhan agar hati kita sentiasa tumbuh kerinduan padanya. Barulah kita terasa bahagia dan gembira bukan terbeban dan terseksa.

Ramadhan, kehadirannya dinanti, pemergiannya ditangisi, ketiadaannya dirindui.

3 comments:

Nazihah@Jiha said...

Hati gembira pintu terbuka ^_^

Selamat menyambut ramadhan al-Mubarak ustaz ^_^

||aLeaSaRa|| said...

salam sahabat...akhirnya Allah masih beri lagi peluang kepada semua hamba-Nya untuk menunaikan ibadah puasa.Selamat menunaikan ibadah puasa dan solat terawih ye!

http://born2touchurheart.blogspot.com/2011/07/alhamdulillahesok-bermulanya-puasa-di.html

abuikhwan said...

Mudah2an sehingga ke penghujung Ramadhan...ameen

Post a Comment