Sahabat Sejati

Saturday 21 August 2010

Berakhir semester pertama!


Berakhir semester pertama!

Kita telah pun meninggalkan semester pertama Ramadhan. Bagaimanakah keadaan kita? Cuba lihat amal ibadat kita sepanjang semester pertama ini, meningkat atau sekadar biasa sahaja. Adakah kita berjaya memperolehi ijazah rahmat yang ditawarkan pada semester pertama ini? Kita harapkan demikian. Jika tidak amatlah rugi kerana telah melepaskan peluang yang besar ini.

Rahmat merupakan segala pemberian Tuhan kepada manusia, sebagai tanda kasih sayang-Nya. Orang Islam amat bergantung kepada rahmat Allah SWT setiap masa dan keadaan. Tiada satu detik pun melainkan harapan kita kepada Allah yang dengan rahmat-Nya kita dapat mengecapi kebahagiaan, kebaikan dan kegembiraan. Firman Allah SWT:

“Sekiranya tiada kurniaan Allah dan rahmat-Nya ke atas kamu di dunia dan di akhirat nescaya kamu ditimpa azab yang besar.” (an-Nuur: 14)

Bagaimana mahu memperolehi rahmat Allah ini. Sesungguhnya keseluruhan rahmat Allah terletak di dalam ketaatan kepada-Nya serta ketaatan kepada Rasul-Nya. Ini di tegaskan oleh Allah SWT di dalam firman-Nya:

“Dan taatilah Allah dan Rasul-Nya, mudah-mudahan kamu dirahmati.” (ali-Imran: 132).

Oleh itu, taatilah perintah-Nya dan perintah Rasul-Nya kerana pasti kebaikan yang akan diperolehi. Sebaliknya jika kita mengkhianatinya maka pasti rahmat itu akan terangkat serta semakin menjauh dari kita. Allah menyatakan:

“Katakanlah! Taatilah Allah dan Rasul-Nya dan jika kamu berpaling maka sesungguhnya kewajipan Rasul adalah apa yang dibebankan kepadamu. Dan jika kamu taat kepada-Nya nescaya kamu mendapat petunjuk. Dan tidaklah lain kewajipan Rasul itu melainkan menyampaikan (amanah Allah) dengan terang.” (an-Nuur: 54).

Allah menurunkan al-Quran sebagai satu rahmat kepada manusia. Senario masyarakat hari ini memandang al-Quran hanya sebagai sebuah buku, mereka memandang al-Quran dengan pandangan yang sinis, pandangan yang biasa. Sedangkan al-Quran ini adalah sesuatu yang luarbiasa, mustahillah al-Quran itu sesuatu yang biasa sedangkan ia diturunkan kepada Rasulullah saw yang merupakan rahmat untuk seluruh alam ini.

Allah berfirman:

“Dan Kami turunkan dari al-Quran itu sesuatu yang menjadi penyembuh dan rahmat bagi orang-orang yang beriman.” (al-Isra`: 82).

Dan juga pengutusan Rasul. Allah berfirman:

“Dan tidaklah Kami utuskan engkau (Muhammad) melainkan sebagai rahmat bagi seluruh alam.” (al-Anbiya`: 107).

Rahmat Alllah SWT ke atas orang-orang yang beriman di dalam kehidupan dunia adalah merupakan petunjuk dan hidayah ke atas jalan yang lurus. Dengan hidayah tersebut mereka dapat beribadah dan dapat mentaati Allah dan Rasul-Nya. Begitu juga jika tanpa hidayah, maka kehidupan seumpama di dalam kegelapan dan kekeliruan dalam menentukan apakah kebaikan dan apakah keburukan. Manakala rahmat Allah SWT ke atas orang-orang yang beriman di hari akhirat adalah penyelamat dari bahan bakaran api neraka Allah SWT dan dimasukkan ke dalam syurga. Demikianlah mahalnya hidayah dan rahmat Allah.

Justeru itu sahabat sekelian, marilah kita memohon kekuatan agar dapat menggapai rahmat Allah SWT yang mahal itu. Jika sebelum ini ibadat kita hanya biasa sahaja, maka di semester Ramadhan yang kedua ini beribadatlah dengan luar biasa agar Allah SWT mengurniakan kepada kita sesuatu yang luarbiasa juga.

Begitu juga lakukanlah kerja-kerja Islam dengan luar biasa, mudah-mudahan Allah SWT memberikan kepada kita kemenangan yang luar biasa. 

Semester kedua, adakah anda sudah bersedia...

0 comments:

Post a Comment