Sahabat Sejati

Sunday 21 February 2010

satu perjuangan


"Kalau tiada apa-apa hal lain. Kita tangguhkan majlis kita ini dengan Tasbih Kaffarah dan Surah Al-`Asr.”

Usai majlis perjumpaan ahli UAIM malam itu. Jam menunjukkan hampir 12 malam.

“Eh nak balik dah, makanlah dulu, banyak kuih ni,” tegur sahabat saya.

“Ana kurang sihatlah syeikh,” saya memberitahunya. Saya seperti sudah kehabisan tenaga, longlai rasanya. Demam belum kebah lagi.

“Oh patutlah ana tengok anta diam je, habis malam esok mesyuarat MTD datang tak?” Beliau bertanya lagi.

“Insya-Allah ana datang,” ujar saya perlahan. Mudah-mudahan jawapan saya itu bukanlah untuk ‘melepaskan diri’ tetapi satu keazaman demi sebuah amanah.

Saya membelah dingin malam untuk pulang ke rumah. Keluarga semua telah pun tidur, sedang diulit mimpi barangkali. Esok satu lagi program menunggu, entah pukul berapa pula sampai ke rumah. Hati kecil berbicara sendiri.

Berteman secawan air, saya berteleku sebentar di meja tulis. Mata belum mengantuk lagi. Segera saya mencapai sebuah buku di antara himpunan buku yang tersusun rapi, lalu menyelak selembar demi selembar. Terpaku saya...

Dalam Shahih Bukhari dan Muslim bahawasanya Rasulullah saw mengunjungi Baqi` Al-Gharqad kemudian kembali ke rumahnya. Aisyah berkata: “Oh sakitnya kepalaku, ya Rasulullah.”

Pada hari itu Aisyah diserang selsema. Rasulullah saw bersabda: “Saya juga sakit kepala.”

Rasulullah saw mengadukan kepadanya bukan kerana marah tapi hanya memberitahu sahaja.

“Harus ada keluhan curahan hati kepada sanak saudara. Ia akan menghiburmu atau menyayangimu atau ikut-ikutan sakit.”

Seorang hamba dibenarkan memberitahu sakitnya atau kefaqirannya agar ia rendah hati kerana sebahagian manusia lupa kepada hari-hari susahnya dahulu apabila ia sudah senang dan mewah. Ia merasa sombong dan lupa akan nikmat Allah SWT yang telah merubah nasibnya.

Oleh itu Umar r.a. berkata kepada sahabatnya pada waktu ia menjadi khalifah: “Demi Allah SWT, sesungguhnya aku menggembala kambing di zaman jahiliyyah. Aku dipanggil orang Umair.

Tetapi para ulama` tidak membenarkan menyebut dosa-dosa di masa lalu, tetapi ia harus bertaubat dan menutupi kesalahannya di mata orang. (Dr `Aidh Abdullah Al-Qarni: 1001 Hikmah Sepanjang Zaman).

Tenang...

Mendamaikan...

Demikianlah penawar mujarab, penyembuh peyakit yang melemahkan perjuangan.

0 comments:

Post a Comment