Sahabat Sejati

Wednesday 5 February 2014

Singgah sebentar di Jeram Landak


“Kita berhenti di Masjid Jeram Landak”, saya berkata kepada Fazil yang sedang memandu di sebelah. Sepanjang perjalanan silih bergantian di antara kawasan kampung dan kawasan hutan.

“Ok juga, lepas sembahyang boleh rehat-rehat sekejap”, Fazil menjawab sambil memberi fokus kepada pemanduan. Keadaan jalan yang banyak selekoh memerlukannya lebih hati-hati. “Malang tidak berbau” sentiasa menjadi ingatan.

Fazil pernah memberitahu: “Saya kalau lalu jalan ini mesti sebelum pukul 7 malam. Seboleh-bolehnya saya cuba untuk tidak melaluinya selepas masa itu.”

Tanpa sempat saya bertanya dia menyambung lagi, “Laluan ini kalau malam gelap betul. Tengoklah kiri dan kanan hutan je. Bimbang juga kalau kereta rosak atau binatang melintas, kena pula seorang diri.”

Saya mengangguk, mengiyakan kata-katanya. Dia pernah bekerja di daerah Lipis selama 3 tahun. Dalam tempoh tersebut dia selalu menggunakan laluan ini untuk balik ke Kuantan.

“Alhamdulillah, selama ini tiada apa-apa yang buruk berlaku.” Katanya lagi.

Jam sudah menunjukkan hampir 3 petang. Kami berdua dalam perjalanan dari Kuala Lipis untuk pulang ke Kuantan. Keadaan jalan raya yang banyak berselekoh sedikit memeningkan kepala saya. Tentunya ia bukanlah sesuatu yang menyeronokkan.

Seusai sembahyang Zohor dan Asar secara jamak, kami berdua merebahkan badan sebentar di bawah putaran kipas untuk menghilang lenguh-lenguh sendi. Suasana di dalam masjid sangat mengamankan, hati saya berasa sungguh tenang.

Masjid Kampung Jeram Landak

Masjid Kampung Jeram Landak terletak di tengah-tengah kampung, dan berada betul-betul di tepi jalan besar yang merupakan laluan utama dari Kuala Lipis ke Jerantut. Ia dibina pada tahun 1996 dan khabarnya sangat ceria dengan aktiviti-aktiviti keagamaan.

Saya masih ingat satu peristiwa yang berlaku kepada masjid ini. Saya membacanya di dalam akhbar Sinar Harian edisi Pahang:

“Diberitakan sekumpulan jemaah yang ingin menunaikan solat Subuh awal pagi gempar apabila mendapati keadaan persekitaran masjid di kawasan ini mengalami kerosakan akibat serangan gajah. Kejadian awal pagi itu turut memusnahkan tanaman seperti pokok pisang dan kelapa selain menyebabkan pagar di bahagian belakang masjid itu rosak. 

Haiwan itu turut meninggalkan najis di kawasan bangsal masjid selain merosakkan beberapa peralatan memasak seperti tungku kawah. 

Menurut seorang penduduk tempatan, kejadian serangan gajah itu pertama kali berlaku sepanjang dia tinggal di kampung itu. Beliau yang sudah tinggal di situ selama 63 tahun berkata, tidak pernah kampung ini diserang atau dimasuki gajah. Kejadian pada hari ini (2011) amat menakutkan dan kami sebagai penduduk gusar untuk pergi ke mana-mana kerana takut diserang gajah. 

Katanya lagi, haiwan itu sukakan abu dari dapur kayu dan dipercayai menyerang kawasan masjid kerana terdapat abu di bangsal. 

Kejadian itu telah dilaporkan kepada Perhilitan, dan akan memantaunya dari semasa ke semasa keadaan kampung itu dan penduduk diminta supaya tidak menoreh getah buat sementara waktu.” 

Begitulah lebih kurang laporan yang tertulis. Kejadian berlaku pada tahun 2011 yang lalu.

Oo..baru saya tahu gajah sukakan abu. Kalau dulu saya dengar orang-orang tua kata, badak sumbu pantang ternampak unggun api. Jika ternampak api ia akan bergegas memadamkannya, dengan mengais-ngais pasir serta dipijak-pijaknya bara tersebut. Wallahua`lam saya tidak pasti akan kebenarannya sementelah lagi saya tidak pernah mengkajinya.

Sebut tentang gajah, sebenarnya saya ada sedikit pengalaman dengan haiwan darat terbesar ini. Pengalaman yang mendebarkan tetapi melucukan. Ia berlaku ketika saya menyertai ekspedisi mendaki Gunung Tahan pada tahun 1994. Insya-Allah, jika tiada aral akan saya coretkan kisahnya.

Di internet saya membaca, Kampung Jeram Landak ‘femes’ dengan Nasi Kebuli atau Nasi Keduli. Sedap ke rasanya? Entahlah, saya belum pernah mencubanya. Mendengar namanya pun tidak pernah sebelum ini. Dikatakan ia adalah salah satu hidangan Timur Tengah yang memiliki aroma rempah yang sangat kuat. Hidangan ini biasanya dimasak dengan daging kambing dan ada juga yang dimasak dengan daging ayam. Ia juga disajikan dengan kismis dan bawang goreng sebagai pelengkapnya.

Yang menariknya ia disediakan secara bergotong-royong oleh penduduk kampung untuk dihidangkan dalam majlis-majlis keraian seperti sambutan hari raya dan sebagainya.

Melihat pada gambar-gambar Nasi Kebuli di internet, nampak macam sedap. Insya-Allah, saya mencubanya pada suatu hari nanti.

 Nasi Kebuli@Keduli sedang dimasak (sumber foto)

Nasi yang hampir masak ditutup menggunakan daun tutor (sumber foto)

0 comments:

Post a Comment