Sahabat Sejati

Monday, 11 June 2012

Ketenangan itu pada sekeping hati...

Ketenangan bukanlah bererti kita harus berada di suatu tempat yang tiada kesibukan, tanpa keributan atau jauh dari kesulitan. Ketenangan adalah hati yang damai, jauh dari resah, biarpun kita berada di tengah-tengah keributan yang luarbiasa. Ketenangan sejati adalah kedamaian di dalam hati, bukanlah semata-mata kerana kedamaian di sekeliling...

Carilah ketenangan yang sejati itu. Tentunya ia milik pada sekeping hati. Maka gapailah ia dengan zikrullah. Mendaki puncak ketenangan dengan zikrullah.

Lihatlah betapa adil dan bijaksananya Allah, Dia meletakkan punca ketenangan pada zikrullah. Maka, walau siapa pun dia, orang kaya atau susah, tua atau muda, rakyat biasa atau raja yang berkuasa, masing-masing berhak mendapat ketenangan, dan Allah meletakkannya pada sesuatu yang terbuka konsepnya iaitu zikrullah.Jadi sesiapa pun boleh mengambilnya. Demikianlah keadilan Allah SWT.

Sesungguhnya zikrullah itu akan melapangkan biarpun hidupmu di dalam gubuk yang sempit. Biarpun makan dan minum sekadarnya, biarpun pakaian penuh tampalan. Namun kuntuman senyuman masih mampu kau simpulkan kerana ketenangan bertahta dihatimu bukan pada alam persekitaran di sekelilingmu.

 Terimalah zikir munajat...


video
Zikir Munajat 1


video
Zikir Munajat 2

0 comments:

Post a Comment