Sahabat Sejati

Wednesday 6 June 2012

Terima kasih Tuhan atas nikmat ini...


Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang berkuasa menghidup dan mematikan. Tuhan yang mencurahkan bermacam-macam nikmat, maka dengan nikmat-nikmat itu para hamba-Nya dapat mengecapi kemanisan hidup ini.

Allah, Dia yang sentiasa menebarkan kasih sayang kepada seluruh makhluk-Nya tanpa berkira-kita. Udara yang disedut dan dihembus, makanan yang dijamah, air yang diteguk bahkan segala macam keperluan hidup tetap dikurniakan walaupun tidak pernah dirintih dalam doa dan munajat.

Biarpun hamba itu taat dan patuh, ataupun hamba itu banyak berbuat keingkaran kepada-Nya, namun Dia sentiasa Maha Tahu cara untuk ‘berbuat baik’ terhadap hamba itu. Bahkan nikmat-Nya tetap dapat dicecah dan dicicip sedikit atau banyak, tidak pula Dia menahannya.

Marilah kita merenung dan sejenak, melihat menginsafi kehidupan ini. Menghitung setiap detik yang telah dilalui, betapa dosa sahaja yang banyak berbekas. Sesungguhnya tidak mungkin kita selamat dengan hanya melihat kepada amalan. Melainkan rahmat Allah jua yang menerbitkan keampunan. Dengan kasih sayang-Nya.

Seringkali kita melihat kesedihan dan kesusahan adalah musibah hidup, dan ianya adalah termasuk perkara yang amat tidak disukai. Mengapa? Mungkin kita silau dengan kelalaian hidup lantas kita tidak dapat menafsirkannya dengan pandangan mata hati. Sedangkan suka dan duka, kesusahan dan kepayahan itu jua adalah dari limpahan rahmat-Nya.

Berkata Syeikh Ibnu Atho`illah as-Iskandary : “Allah melapangkan bagimu, supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan, dan Allah menyempitkan bagimu, supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan, dan Allah melepaskan engkau dari keduanya, supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah.”

Ahh...Bukankah ini juga termasuk dalam nikmat-Nya yang besar!

Sesungguhnya Allah mengubah-ubah keadaan kita dari satu situasi ke situasi yang lain adalah dengan sifat kasih sayang-Nya. Seumpama dari sedih kepada gembira, dari sihat kepada sakit, dari kaya kepada miskin, agar kita sentiasa beringat bahawa kita adalah hamba-Nya yang lemah dan tidak berdaya, dan mengerti bahawa kita sentiasa berada di dalam ketentuan-Nya. Oleh itu, tidak dapat tidak kita akan sentiasa ingat bahawa kita berdiri di atas landasan LAA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH. (Tiada daya untuk mengelak sesuatu dan tidak ada kekuatan untuk melaksanakan sesuatu, kecuali dengan pertolongan Allah SWT)

Bagaimana keadaan seorang hamba yang tidak merasakan ini semua, dia merasakan dirinya bebas dari hukum ketentuan Tuhan. Tentu dia akan merasa sombong dan bebas melakukan dosa. Tidakkah akan binasa hamba ini?

“Wahai Tuhan kami, ampunkanlah dosa kami dan maafkanlah kesilapan kami zahir dan batin. Ampunkanlah dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami, dosa pasangan kami, dosa zuriat kami, dosa kaum keluarga kami dan dosa umat Islam seluruhnya baik yang masih hidup dan yang telah mati.”

“Wahai Tuhan kami, kami pohonkan apa yang telah dipohonkan oleh Rasulullah saw dan kami meminta perlindungan dari apa yang telah diminta perlindungan oleh Rasullah saw.” 

“Ya Allah ya Tuhan kami, kami pohonkan syurga tanpa hisab dan berilah kekuatan, taufik dan hidayah kepada kami supaya kami dapat melakukan segala perkara yang boleh membawa kami ke arahnya, selamatkan kami ya Allah dari sebab-sebab yang membawa kami ke neraka.” 

LAA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH 

“Tuhan kami, berilah kejayaan kepada kami pada hari pertemuan dengan-Mu. Terimalah sembahan amal ibadat kami walaupun ia jauh dari kesempurnaan.” 

“Tuhan kami, bebaskanlah kekusutan yang melingkari benak kami, sebagaimana Engkau melepaskan burung-burung bebas di ruang-Mu. Tuhan kami, sematkan kesabaran didada kami sebagaimana Engkau memberikan kesabaran kepada kekasih-Mu.” 

“Tuhan kami, lapangkan hati nurani kami, sebagaimana Engkau melapangkan bumi ini kepada hamba-Mu yang berhijrah. Tuhan kami, kurniakanlah keluasan rezeki-Mu, sebagaimana Engkau meluaskan rezeki kepada makhluk-Mu yang terbang dan melata.” 

“Wahai Tuhan kami, perkenankanlah permohonan kami ini, mustajabkanlah doa kami ini dengan berkat nabi kami Nabi Muhammad saw dan dengan berkat amalan kami yang paling ikhlas.”

“Ameen ya Rabbal `alameen...”

0 comments:

Post a Comment