Sahabat Sejati

Tuesday 3 December 2019

Dah ok pun..

foto hiasan: sumber

Alhamdulillah, notebook kesayangan yang banyak berjasa ini kembali ‘sihat’ setelah beberapa hari menjalani rawatan di ‘wad’. Pastinya ‘beberapa hari’ itu menjadikan masa-masa yang dilalui agak meresahkan dan membosankan. Yalah, kerja-kerja yang dilakukan hampir sepenuhnya menggunakan khidmat notebook. 

Jadi, bila ia mengalami kerosakan yang perlu dihantar di kedai menyebabkan banyak urusan kerja yang tergendala. Tidak keterlaluan jika saya katakan ia seumpama kehilangan sebelah tangan. Kewajarannya ada. 

Tiba-tiba teringat sindiran seorang pakcik pengusaha 'house boat' di Tasik Kenyir satu ketika dahulu: "Budak-budak zaman sekarang kalau tak ada telefon macam tak boleh hidup!" 

Tersenyum kami semua mendengarnya. Sinis. Apa tidak benarnya, keadaan kami semua membenarkan kata-kata pakcik tersebut. Masing-masing semacam kelam-kabut, resah dan gelisah lantaran tiada liputan telefon di situ. Itu baru tiga hari dua malam, bayangkan jika seminggu atau sebulan. Mau 'gila' jadinya. Tapi itu dulu, sekarang sudah pun ada liputan telefon termasuk juga talian internet.

Mula-mula saya ingatkan cuma file windows-nya yang korup akibat penangan virus. Setelah diperiksa di kedai adalah hardiscnya juga bermasalah. disamping beberapa masalah kecil yang lain. Akhirnya saya mengambil keputusan untuk meng-upgrade dari HD ke SSD dan lain-lain lagi yang berkaitan. Hmm, ratus-ratus juga habisnya. Itupun dihantar ke kedai sahabat kenalan. Jadi adalah juga diskaunnya. 

Sememangnya saya tidak akan sekali-kali menghantar notebook atau henfon ke kedai sembarangan atau pekedai yang saya tidak kenali. Bukan apa, sebagai langkah berjaga-jaga. Ramai yang tidak jujur walaupun bukan semua.

Ada beberapa pengalaman yang diceritakan, sesetengah technician yang membaiki laptop atau notebook menukar barang dalaman dengan yang lama atau separa rosak. Yalah, benda duduk di dalam, manalah kita tahu.Pakai tak berapa lama setelah dibaiki, tiba-tiba bahagian lain pula rosak. 

Mudah-mudah perkara tersebut tidak terjadi kepada saya dan sahabat-sahabat sekelian. 

Apa pun alhamdulillah, notebook dah ok. Bolehlah saya kembali mengunjungi blog sahabat-sahabat yang berinformasi dan menarik hati itu.

7 comments:

Warisan Petani said...

Alhamdulillah dah sihat dan boleh berkhidmat seperti biasa.
Macam manusia juga, ada masanya perlu ke hospital untuk menjalani rawatan.
Semoga sihat selalu.

norhidana said...

alhamdulillah dah sihat dia, kalau lama-lama sakit tuan punya lak yang rasa nak sakit hhehehe... kerinduan kat kawan-kawan blog, dan risau kerja yang tergendala

betul juga, kene pilih betul-betul kedai kita nak baiki laptop ini, takut ada peniaga yang tak jujur kita jugak yang susah

paridah said...

Assalam moga ustaz n fmili sht sjahtera...ya jangan kata budak2 xlepas dgn gajet la ni dah jadi keperluan semua termasuk toknenek budak juga heh..heh..

Kak Feni said...

Alhamdulillah. Notebook & handphone sangat penting sekarang ni. takde boleh resah gelisah.

mrhanafi said...

betul juga tu..

tanpa laptop agak suram untuk update blog.

saya pernah guna hp update blog dan ia kurang seronok juga

Nurul Shahira said...

Alhamdulillah sihat kembali laptop. Memang agak tergendala juga nak update blog tanpa laptop atau pc. Jika gunakan handphone atau tablet agak susah.

Sha Mohamed said...

Alhamdulillah bila kembali sihat dan boleh berbakti semula..

Post a Comment