Sahabat Sejati

Thursday 28 November 2019

Kala subuh..

"Tabuh berbunyi gemparkan alam sunyi 
Berkumandang suara azan 
Mendayu memecah sepi 
Selang seli sahutan ayam"

"Tabuh berbunyi gemparkan alam sunyi 
Berkumandang suara adzan
Mendayu memecah sepi 
Selang seli sahutan ayam"
(Peristiwa subuh ~ Raihan)

Alhamdulillah, kita masih lagi diberikan kesempatan untuk menyedut nikmat udara yang dikurniakan-Nya. Kita masih diberikan nikmat untuk melihat dan menikmati sinaran matahari. Semuanya percuma walaupun tidak pernah dipinta. Justeru, marilah kita mulakan nikmat kehidupan yang masih diberikan ini dengan doa dan syukur kepada-Nya. 

"Telah berpagi-pagi kami dan telah berpagi-pagi kerajaan milik Allah SWT dan segala puji bagi Allah SWT milik-Nya segala kerajaan. Tiada Tuhan melainkan Allah yang Esa, untuk-Nya segala pujian dan Dia amat berkuasa ke atas segala-galanya. Wahai Tuhan, kami memohon dari-Mu segala kebaikan hari ini dan kebaikan selepasnya. Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan hari ini dan kejahatan selepasnya. Wahai Tuhai, kami berlindung dengan-Mu dari kemalasan dan kejahatan masa tua. Wahai Tuhan kami berlindung dengan-Mu daripada azab neraka dan azab kubur." (dikeluarkan oleh Muslim dalam bab zikir dan doa daripada Abdullah ra. dan juga at-Tirmidzi)

Amiinn..

1 comments:

norhidana said...

sedap lagu dari raihan tu...
syukur kita masih boleh bangun di subuh hari, syukur masih diberi kesempatan menunaikan subuh dan waktu-waktu yang lain.

Post a Comment