Sahabat Sejati

Friday 13 December 2019

Solatullah wasalamuhu `ala Rasulillah (48)

Sambungan daripada : Solatullah wasalamuhu `ala Rasulillah (47) di bawah tajuk besar: DAKWAH TAHAP KEDUA: SERUAN SECARA TERBUKA 

Kaum Quraisy Mendatangi Abu Talib

Setelah memikirkan apa yang perlu dilakukan, tidak ada jalan lain bagi Quraisy kecuali mendatangi bapa saudara Nabi iaitu Abu Talib. Mereka memintanya untuk menghentikan usaha dakwah anak saudaranya. Untuk menekankan betapa seriusnya permintaan ini, mereka menggunakan hakikat dan kebanggaan nenek moyang.

Mereka mengatakan, dakwah untuk meninggalkan tuhan-tuhan mereka serta pernyataan tuhan-tuhan itu tidak mempunyai kekuatan dan tidak dapat memberi kemanfaatan serta merupakan penghinaan yang sangat buruk. Pernyataan tersebut bermaksud datuk moyang mereka yang sejak dahulu menjalankan tradisi penyembahan berhala telah bertindak bodoh dan sesat. Lalu mereka segera melaksanakannya.

Ibnu Ishaq menyatakan, "Beberapa orang pembesar Quraisy datang menemui Abu Talib. Mereka berkata: 'Hai Abu Talib, sesungguhnya anak saudaramu telah menghina tuhan-tuhan kita, mencela agama kita, membodoh-bodohkan imaginasi kita serta menuduh nenek moyang kita sesat. Alangkah baiknya kamu menghentikan dia. Jika tidak, biarkan kami yang menguruskan dia. Disebabkan kamu berada pada kedudukan menyelisihinya seperti yang kami lakukan, maka lebih baik jika kami hantar kamu untuk menguruskan dia.'

Abu Talib menolak permintaan mereka dengan cara yang baik sehingga mereka pergi. Sementara itu, Rasulullah saw tetap konsisten dengan apa yang dilakukannya iaitu menyampaikan agama Allah sekaligus mendakwahkannya.(1)   

Rujukan: (1) Ibnu Hisyam, al-Sirah al-Nabawiah, jil 1 hal. 265 

(Petikan daripada: Ar-Rahiq al-Makhtum oleh Syeikh Sofiyurahman al-Mubarakfuri, terbitan Kemilau Publika Sdn Bhd) 

Bersambung..

1 comments:

Sha Mohamed said...

Perkongsian yang bagus.. terima kasih..

Post a Comment