Sahabat Sejati

Sunday 9 September 2018

Jika hujan berterusan..

Kebelakangan ini hujan sering turun di tempat saya. Bermula waktu petang membawa lajak ke malam. Kadang-kadang renyai, kadang-kadang lebat. Seringkali juga disusuli dengan kilat dan guruh. Sang katak pun turut sama  bersahutan. Mungkin sudah pun di permulaan musim tengkujuh.

"Nampak tanda-tanda macam nak bah besar tahun," tukas seorang teman di tempat kerja. 

Saya hanya mendiamkan diri, Tidak pula cuba bertanya apakah tanda-tanda tersebut, namun di dalam hati terbit kegusaran jika apa yang disebutnya menjadi kenyataan.  Biarlah hujan yang turun ini membawa manfaat kepada kami semua.

"Harap-harap tidak jadi bah," doa sayup jauh di dalam hati.

Terkenang saat diuji dengan bencana alam ini pada akhir 2013 dulu. Bagaimana kami sekeluarga menyertai penduduk lain meranduk air separas paha di dalam gelap malam (bekalan elektrik telah diputuskan bagi tujuan keselamatan) untuk berpindah ke dewan orang ramai. 

Terkenang juga pengalaman tinggal berasakan di dewan orang ramai. Sungguh sangat tidak selesa, tetapi apa pilihan yang ada ketika  itu. Sehinggalah setelah air surut, kami semua pulang ke rumah. Beberapa hari kemudian, saya dan "si kecil haikal yang istimewa" menghidap penyakit gatal-gatal terutama di bahagian betis. Berbirat betis kamu berdua sehingga luka-luka akibat digaru. Akhirnya ia sembuh setahun kemudian setelah beberapa kali mendapat rawatan di klinik.    

Demikianlah secebis kisah bergelar mangsa banjir suatu ketika  dahulu.

Apa pun jika sudah taqdir hujan tahun ini membawa bencana bah, biarlah ia masih di dalam kemampuan kami menghadapinya. Allahu al-musta`an..

4 comments:

Normala Saad said...

Tempat kak pun dah hampir seminggu hujan. Tapi alhamdulillah masuk 30 tahun menetap disini belum lagi dilanda banjir. Cuma bimbang keadaan dikampung. Kesian adik-adik yang tak upaya.

Warisan Petani said...

Mudah2an hujan rahmat setelah lama cuaca panas lit lat

saniahibrahim said...

Assalamualaikum ustaz
Sama lah kat tpt akak ni setiap hari juga hujan ,kalau tak pagi sebelah petang atau mlm.Kg akak ni tak pernah lah ada banjir sebab kawasan tanah tinggi .Cuma akak risau kalau musim2 hujan ni perjalanan ank dn suami mencari rezeki akan terhalang bila ada banjir2 kilat.

Etuza said...

Asalam tinggal di mana ya..

Post a Comment