Sahabat Sejati

Sunday 12 August 2018

Peduli sesama..


Alhamdulillah, kumpulan pertama Yayasan Amal Malaysia telah pun berangkat  ke Lombok Utara pada 3 Ogos yang lalu dalam misi menyampaikan bantuan kepada mangsa gempa bumi. Bantuan berupa bahan makanan, ubat-ubatan, khemah, selimut dan sebagainya disalurkan terus kepada mangsa-mangsa di pusat penempatan sementara dengan bantuan beberapa NGO tempatan.

Di Kayangan, salah satu daripada Kecamatan dalam Kabupaten Lombok Utara sahaja lebih 170 korban, banyak kecederaan dan lebih 80% kediaman musnah atau tidak selamat diduduki lagi. Majoriti penduduk di Kabupaten Lombok Utara mendiami Posko atau khemah sementara kerana rumah mereka musnah dan phobia untuk berada di dalam rumah kerana masih ada susulan gempa. 

Komentar sahabat saya terlibat dalam misi ke Lombok, 
"Air mataku tertumpah di Lombok. Sungguh besar dugaan mereka. Hanya Allah yang tahu. Tapi aku yakin masyarakat mereka gigih menerima. Raut wajah sedih disembunyikan, kesusahan mereka tidak mampu diceriterakan walaupun yang ada semua menjadi debu. Allah pertemukan kami dengan relawan yang gigih dari seluruh nusantara. Budi baik mereka tiada tandingan. Tiada yang marah-marah dengan tugas yang ada. Yang ada semua diberikan tiada harap balasan. Lombok! aku pamit dulu, sampai ketemu lagi dengan Lombok yang akan makmur. Aku minta permisi."

Insya-Allah, kumpulan kedua akan menyusul pada 3 September nanti dengan misi dan hasrat yang sama. Masa dan waktu yang masih berbaki sekarang kami penuhi untuk mengutip dana dan sumbangan daripada orang ramai untuk dibawa ke sana. Semoga apa yang dilakukan ini diberkati dan dirahmati Allah SWT, seterusnya kami berdoa agar dipermudahkan semua urusan dan beroleh keselamatan dalam misi tersebut. Ameenn.   

Beberapa foto berkenaan misi tersebut:

Berita 1

Berita 2

Berita 3

Berita 4

Berita 5

1 comments:

Normala Saad said...

Semoga gempa tidak berulang lagi. Juga semoga YAM dipermudahkan segala urusan.

Post a Comment