Sahabat Sejati

Tuesday 24 April 2018

Selamat kembali ke sekolah!

 'Menanti giliran'

Alhamdulillah, selamat kembali ke sekolah menyertai rakan-rakanmu yang lain. Ucapan kata hati persis doa saya lantunkan kepada ‘si kecil Haikal yang istimewa.’ Hmm, telah seminggu dia tidak ke sekolah kerana batuk dan selsema yang menyerang. 

Naik kasihan saya melihat keadaannya. Sepanjang tempoh seminggu tersebut, si Haikal banyak menghabiskan masanya dengan ‘melepek’ di atas sofa. Makan pun kurang berselera, suaranya pula bertukar menjadi serak ala-ala 'itik serati' akibat batuk yang menyerang. Ekoran itu, si Haikal terpaksa membatalkan hasrat untuk menyertai rombongan kelasnya ke pameran Petrosains di Perpustakaan Awam Negeri Pahang. Apakan daya..

Pada hari kedua selsema dan batuk, saya membawanya ke klinik untuk menerima rawatan. Bimbang juga jika terdapat penyakit lain. Alhamdulillah, ia hanya sakit yang biasa ujar sang perawat. Memang anak ini mudah dijangkiti penyakit. Selsema, batuk serta demam adalah suatu yang biasa untuk anak ini. Malahan, dalam sebulan atau dua bulan pasti akan diuji dengan masalah kesihatan.

Bukan anak saya seorang sahaja, malah di dalam grup whatsapp kelas PPKI (kelas istimewa) sudah menjadi perkara biasa ibu bapa memaklumkan ketidakhadiran anak mereka ke sekolah. Setiap hari pasti ada yang tidak hadir ke sekolah. Ada yang demam, cirit-cirit, selsema, batuk dan sebagainya. Sekolah pula memberi 'lesen' kepada anak-anak ini. "Tidak perlu datang ke sekolah jika kurang sihat, bimbang berjangkit kepada kawan-kawan yang lain". Pesan GPK PPKI kepada ibu bapa.

Tentunya kondisi mereka yang berstatus 'istimewa' mudah dihinggapi penyakit kerana ketahanan tubuh tidak sama dengan kanak-kanak biasa. Demikianlah, keistimewaan mereka adalah anugerah buat kami semua.

1 comments:

Warisan Petani said...

Mudah2an cepat sembuhnya.

Post a Comment