Sahabat Sejati

Sunday 15 April 2018

Di Dalam Lembah Kehidupan


"Sesungguhnya kumpulan gubahan yang saya (Hamka) beri nama " Di dalam lembah Kehidupan" ini adalah kumpulan airmata, kesedihan dari rintihan yang diderita oleh segolongan manusia di atas dunia ini. 

Airmata mereka itu sudah mengalir ke tanah dan hilang lenyap dalam pasir. Seorang pun tidak peduli akan hal itu. Bagaimana orang akan peduli, padahal orang sedang dibayangi kesenangan dan kemewahan? 

Moga-moga hikayat-hikayat pendek ini terbaca juga oleh orang yang senang hidupnya. Moga-moga mereka insaf, bahawa disebalik tabirnya adalah orang yang susah dan sulit keadaannya; bahawa tidak sedikit makhluk yang kecewa dan melarat, yang sudah patah sayapnya sebelum terbang, terkulai dan jatuh, sehingga tidak dapat berbangkit lagi. 

Bagi orang yang melarat itu pun mudah-mudahan cerita ini berfaedah pula. Agak kurang duka hatinya apabila diketahuinya, bahawasanya ada juga orang lain yang senasib dengan dia. 

Dan bagi mereka yang bersedih hati itu karangan ini ku jadikan persembahan dan peringatan, bahawa saya pun turut meratap dalam ratapnya." (Petikan kata pengantar oleh Hamka)

********* 

Sebuah kumpulan kisah kisah pendek buah karya Hamka yang disatukan menjadi sebuah buku dan diberi judul didalam lembah kehidupan. Ada 12 kisah dalam buku ini dan semuanya merupakan kisah yang sangat menarik. 

Semua kisah yang dihadirkan dalam buku ini memang menceritakan penderitaan, kesedihan, kemalangan dan ketidak beruntungan yang setiap manusia berharap hal itu tidak akan pernah terjadi pada dirinya. 

Buku ini perlu dibaca, banyak pelajaran yang bisa kita ambil. Selain sebagai pengingat agar kita yang saat ini masih diberi karunia berupa harta dan semacamnya untuk selalu bersyukur dan juga untuk memberi tahu bahwa di luar sana banyak saudara-saudara kita yang tidak beruntung dan kita punya kewajiban untuk membantunya.

Judul: Di Dalam Lembah Kehidupan
Penulis: Prof. Dr. Hamka
Penerbit: Pustaka Dini
Cetakan: 2010
Harga: RM19.50
Muka surat: 258

"Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang telah menciptakan"

2 comments:

Normala Saad said...

Masa sekolah rendah kawan2 peringkat kakak suka baca novel Hamka yg berjudul tenggelamnya kapal van..(Tak tau nak tulis nama last ) berebut diaoran pinjam dari library dikampung. Masa tu tak tau apa yg depa suka baca ramai2. Ada pula yg nangis2.

paridah said...

Assalam mogaustaz sht sjhtra sekeluarga...karya kreatif ulama tersohor mmg amat brmnfaat dibaca

Post a Comment