Sahabat Sejati

Tuesday 26 April 2016

Bicara santai: Tekan butang 'pause' di dahi...

foto hiasan (sumber) 
 
Memang rasa tidak puas hati. Nak marah pun ada juga. Tetapi setelah difikir-fikir nak marah pun tak berbaloi kerana ia telah pun terjadi. Marah sampai terjengil biji mata pun tidak akan merubah apa-apa, makin tambah sakit hati sahaja. Jadi sebelum perasaan menjadi melarat-larat, saya segera menekan butang 'pause' di dahi. Pasrah sambil mengurut dada. 

Teringat pula pesan junjungan mulia, orang yang kuat ialah orang yang dapat menahan kemarahannya kepada orang lain. Benar, bukan semua yang memiliki kekuatan ini. Namun, tidaklah ini bermakna kita tidak boleh marah langsung. Tempat yang perlu marah, kena luahkan kemarahan. Sesuai dengan keadaan. Nampak depan mata orang mencuri kasut kita, kenalah marah takkan nak dibiarkan sahaja. “Haa, ambik..ambik.. tak apa.” Takkan nak kata begitu. Kena marah! Tetapi, dalam hal saya ini, jika mahu marah pun tak salah rasanya. Asalkan tidak berlebih-lebihan sudahlah. Paling kurang mencebik bibir pun sudah memadai. 

Ceritanya, ummu Ikhwan telah menghantar kain untuk dijahit kepada seorang kenalan. Sehelai baju melayu ala Raihan dan satu lagi baju kemeja. Kedua-dua baju tersebut adalah uniform anakanda sulung di Kulliah Abu Bakar. Sudahnya, semalam sewaktu mahu mengambilnya, terjadilah episod yang tidak diingini. Lain yang ditempah, lain pula yang jadi. 

Bukan jahitannya tidak bagus, bahkan memang sangat bagus jahitannya. Setahu saya ramai yang datang menempah menjahit pakaian dengannya. Namun apa yang berlaku kepada tempahan saya ialah, keduanya bertukar 'pesen'. Baju melayu Raihan yang sepatutnya dibuat poket tebuk, dibuat poket tampal. Manakala baju kemeja pula dibuat poket tebuk dan kolar bulat. Mahu pakai tali leher macamana kalau begitu keadaannya. Kelakar! Kemudian adalah sedikit kesilapan kecil yang lain. 

Tambah lucu lagi, kami pula dikatakan mahu baju-baju tersebut dijahit sedemikian. Alahai, sabar jelah! Alhamdulillah, saya tidak menggunakan pendekatan dua puluh tahun dulu, kalau tidak hmm.. Yalah umur pun sudah tua, buruk sangat keadaannya jika semua benda nak marah. Akhirnya saya cuba mengawal diri dengan bersangka baik agar tidak terbit rasa tertekan. 

“Sudah suratan taqdir..” Getus untuk menyejukkan hati. Ummu Ikhwan pula tenang seperti biasa. 

Sudahnya, ambil baju, bayar dan balik, habis cerita. Nantilah hantar 'repair' di kedai lain atau pun beli kain yang baru kemudian jahit semula. Kalau diikutkan juga ada sehelai lagi kain yang mahu dijahit iaitu kemeja batik. Tetapi dah jadi macam ni, terbantutlah hasrat tersebut. Nampak gaya kena cari kedai jahit yang lainlah jawabnya. Balik rumah tengok semula baju tersebut, akhirnya berderai gelak ketawa kami semua. Alhamdulillah, tiada stress.

3 comments:

Normala Saad said...

Baguslah kalau boleh kawal marah....stress pun cepat hilang

paridah said...

ASSALAM...MOGA SHT SJHTRA SEISI KELUARGA...
WAH DH MULA TEMPAH BAJU YA...KDG APA YG KITA HARAPKAN XSEPERTI YG DIJANJIKAN...SELALU TERKENA JUGA KDG BAJU YG DITEMPAH TERSIMPAN SAJA XDPT DIPAKAI KERNA BNYK SGT KEKURANGANNYA.

Kakzakie Purvit said...

Hmmm... kalau kakak sakit hatilah juga. Kita ni manusia biasa AI. Mana tak geram tapi baguslah ummu sabar berkat didikan AI.

Lain kali jgn ke situ lagilah.. kalau kakak sekali kena cukuplah.

Post a Comment