Sahabat Sejati

Tuesday 1 March 2016

Tiada beban, batu mahu digalas...amanah!

 foto hiasan: sumber

Dari Abu Dzar r.a., katanya dia pernah bertanya kepada Rasulullah saw: "Ya Rasulullah! Apakah anda tidak hendak mengangkat ku untuk memegang suatu jabatan pemerintahan?" Lalu baginda menepuk bahuku dengan tangan beliau seraya berkata, "Hai Abu Dzar! Engkau ini lemah. Sedangkan pekerjaan itu adalah amanah, yang pada hari kiamat kelak dipertanggung-jawabkan dengan risiko penuh kehinaan dan penyesalan, kecuali bagi orang yang memenuhi syarat dan dapat melaksanakan tugas yang dibebankan kepadanya dengan baik." (Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 1793)

Usai solat isyak, bersambung pula dengan mesyuarat agung KRT. Saya yang tidak ada program lain malam ini turut sama menyelit bersama hadirin ramai. Sebolehnya saya tidak mahu menguzurkan diri dalam setiap program atau acara yang melibatkan KRT, termasuk surau perumahan saya. Maklumlah kita hidup dalam komuniti ramai, maka perlu melibatkan diri dalam program-program kemasyarakatan. Janganlah sampai dikata kera sumbang pula, dek kerana hanya membuat hal sendiri serta tidak bercampur-gaul dengan masyarakat. Lagi pun jika ada apa-apa urusan seperti kenduri kahwin, tahlil, hatta kecemasan, jiran-jiran setaman atau sekampung juga yang akan membantu dulu.
  
Tahun lalu saya tidak dapat hadir kerana mempunyai komitmen lain di luar kawasan. Hendak buat macamana, dua program bertindan pada masa yang sama. Terpaksalah membuat 'ijtihad', yang mana satu perlu didahulukan.Hmm, saya tangguhkan dulu daripada menghadiri mesyuarat KRT, lalu mengikuti program bersama YAM. Itu kisah tahun lepas. Tahun ini lain ceritanya, saya hadir untuk melunaskan janji mahu bersama dalam mesyuarat tersebut...

Asalnya saya hadir untuk memberikan sokongan kepada mesyuarat serta kepada rakan-rakan yang bertanding. Ramai yang hebat-hebat dan berkemampuan untuk mengisi kekosongan jawatan. Saya seronok menjadi pemilih aka pengundi. Entah macamana, tiba-tiba saya pula dicalonkan beberapa jawatan. Aduh, ini yang tak berapa gemar. Rasa menyesal pula datang (senyum).  Puas saya bersilat lidah dengan segala macam 'nas' untuk menolak setiap pencalonan.

Bimbang sangat jika saya tidak mampu menggalas jawatan yang terpikul di bahu. Sebab utamanya ialah kekangan masa. Dan yang kedua saya sudah memegang beberapa jawatan di dalam beberapa NGO. Justeru, saya tidak mahu menambah lagi jawatan dengan yang sedia ada. Yalah, yang sekarang ini pun seperti tidak mampu menggalasnya, inikan pula mahu menambah lagi. Malahan, saya kerap keluar kawasan kerana terlibat dengan program-program dakwah dan kebajikan terutama hujung minggu. Sudah pasti akan terbantut program-program bersama KRT. Sudahnya jawatan hanya pada nama, tetapi aktiviti tidak ke mana. 

Kata orang tua: "Tiada beban, batu mahu digalas." Akhirnya setelah menolak itu, menepis ini, lekat juga satu jawatan. Kena galas juga 'batu' tersebut. Itupun sudah puas menolak sehingga kehabisan 'dalil'. Tidak mengapalah, orang memilih kita mungkin kerana yakin dengan kemampuan kita, biarpun hakikatnya kita sendiri tidak yakin apakah mampu memikulnya. Teringat kata guru saya: "Jika jawatan diserahkan kepada kita tanpa kita memintanya, maka Allah dan orang ramai akan membantu. Tetapi jika kita meminta jawatan tersebut, maka tiada siapa yang akan membantu kita." Ah, reda sedikit kebimbangan. Insya-Allah, adalah nanti yang akan membantu.

Saya melihat jawatan adalah satu amanah yang sangat besar. Walau peringkat mana pun ia, sekecil-kecil jemaah hingga sebesarnya, ia tetap satu amanah yang perlu ditunaikan. Syariat Islam sangat memberi perhatian berkaitan sifat amanah dan jika kita melalaikan amanah, sudah pasti di akhirat kelak kita akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah SWT dari apa yang kita buat di dunia ini. Setiap amanah yang dipikul akan ditanya nanti, ingatlah diriku!    

Allah SWT berfirman: “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad) dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanah-amanah yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui. (Al Anfaal: 27)

Manakala di dalam satu hadis, dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah saw telah bersabda: “Tunaikanlah amanah kepada orang yang mempercayakan kepadamu dan janganlah kamu mengkhianati orang yang mengkhianatimu.” (Riwayat Abu Dawud dan Tirmidzi). 

Semoga saya diberikan kekuatan untuk menggalas semua amanah yang diberikan dengan sebaiknya, aminn.

2 comments:

Kakzakie Purvit said...

Jgn nak mengelat AI hihi... Bukan batu nak digalas tapi ini satu kepercayaan yg masyarkat dah beri dan tahu AI mampu menggalasnya. Tahniah dan kakak pun percaya kalau semua jawatan ditepis yg satu dah lekat tu buatlah sebaik-baiknya. Mereka memerlukan AI tu:)

abuikhwan said...

Salam kak,
hehe..bukan nak mengelat tapi rasa terbeban juga kerana kekangan masa. Bimbang tak sempat terkejar nanti. Apa pun, akak dah kata macam tu saya ambil sebagai motivasi dan perangsang semangat insya-Allah..

Post a Comment