Sahabat Sejati

Tuesday 22 March 2016

Membina rumah rakit di Sungai Pahang (1)

“Datanglah kalau nak tahu macamana proses buat rumah rakit,” bunyi whatsapp yang saya terima daripada seorang rakan yang tinggal berhampiran sungai Pahang.

“Insya-Allah, memang dah lama teringin melihatnya,” jawab saya.  Teruja.

Sudah lama saya menyimpan hasrat untuk melihat sendiri proses membina rumah rakit. Jika boleh mahu melihatnya bermula dari A sampailah Z. Bermula dari memilih lokasi sehinggalah meletak berus cat pada dinding yang terakhir. Apabila seorang rakan yang tinggal di Chenor memberitahu ingin membina rumah rakit, ia umpama “pucuk dicita ulam mendatang”. Sebenarnya hasrat untuk membinanya sudah lama dinyatakan kepada saya, cuma dia tidak pasti bilakah masa mahu memulakannya. Saya pun arif dengan kesibukannya.

Kata sahabat saya ini, dia membina rumah rakit sebagai tempat berehat dan beriadah, lokasi mesyuarat YAMP dan boleh jadi juga sebagai homestay bagi yang berminat. Ia dilengkapi dengan ruang tamu, bilik tidur, dapur, tandas dan beranda. Turut dilengkapi dengan 2 buah bot untuk mengail atau memukat ikan. Atau boleh juga bersiar-siar samada menghilir atau mudik ke hulu melawan arus sungai Pahang yang mengalir lesu itu.

Namun, proses membuatnya bukanlah mudah, tidak siap dalam masa sehari. Sementelah lagi sahabat saya ini membuatnya hanya pada hujung minggu atau jika ada masa-masa terluang. Jadi, ia akan mengambil masa yang lebih lama lagi.
 
Menurut kajian, di Pahang, rumah rakit hanya boleh ditemui di dua bandar sahaja iaitu Temerloh dan Kuala Lipis. Dan sejarah kewujudannya berbeza di antara satu sama lain. Dikatakan sekarang ini di Temerloh terdapat lebih 40 buah rumah rakit
 

Kerangkanya didirikan dengan besi yang dicat dengan anti karat. Maklumlah besi jika terkena air mudah berkarat. Penat juga mengangkut besi kerangka dari jalan ke tebing sungai, mujurlah tidak jauh mana.


Tong plastik digunakan sebagai pelampung untuk menampung berat rumah rakit. Sepanjang pemerhatian saya di mana-mana rumah rakit, tong plastik yang berwarna biru seperti ini yang biasa digunakan. Ada sebahagian tuan punya rumah rakit menambah batang-batang buluh untuk lebih kuasa apungan.


Kerja-kerja memasang sebahagian pelampung pada kerangka lantai. Ia dicantum menggunakan skru. Selebihnya dipasang di dalam sungai. Jika dipasang kesemuanya di atas tebing, bimbang terlalu berat untuk dibawa ke dalam air.


Proses memasang pelampung selebihnya di dalam air. Sekarang ia menjadi lebih mudah, cuma susunkan sahaja tong plastik di bawah kerangka rel kemudian ikat dengan skru.


Rumah rakit dibina di tebing sungai yang airnya agak tenang, dengan itu pembinaannya akan lebih stabil dan selamat.


 Kesemua tong plastik yang berfungsi seagai pelampung sudah pun dipasang. 



Memasang kayu sebagai pasak untuk lantai. Cukuplah untuk kerja-kerja hari ini. Sebelum balik jangan lupa tambatkan tali, kalau tidak entah ke mana dihanyutkan arus. Jenuh pula mahu menghilir mencarinya.

#Bersambung...

6 comments:

paridah said...

Assalam la ni sg phg agak cetek tentu lebih mudah membina rumah rakit...kalau area Temerloh n Chenor belanja membuat rumah rakit tak berapa mmahal sgt kot sbb banyak kilang papan sekitar situ.

Nazihah@Jiha said...

wah bestnya ^^

iryantyismail said...

pengalaman baru ni

Fida Z Ein said...

Assalamualaikum...

Wah..bagus pengalaman ni...kerjasama ramai memang sangat perlu...

Unknown said...

Kalau sy nk.buat rumah rakit kat sepang selangor ada ke yg bole buat..ni no sy 0122585162 idham

aizz said...

Sy teringin buat rumah rakit di kg serengkam maran..boleh mintak hubungi sy 0123435420

Post a Comment