Sahabat Sejati

Monday 19 January 2015

Cuma bicara santai

 'Kesan-kesan banjir di SMAPT, bangunan Aspuri di belakang sana terjejas teruk di tingkat bawah'

Hari ini sekali lagi saya ke Jerantut, menghantar anak sulong saya balik ke asrama di SMAPT. Kali ini saya ke sana dengan kereta kerana turut membawa barang-barang keperluannya. Jika diikutkan sesi persekolahan bermula pada minggu lepas, tetapi pihak sekolah terpaksa melewatkan seminggu akibat banjir yang melanda. Saya difahamkan oleh salah seorang guru pada hari pendaftaran minggu lepas, paras air banjir sehingga mencecah lantai tingkat dua sekolah. Bayangkan! Bahkan, hari ini saya masih dapat melihat kesan-kesan kerosakan yang masih tinggal. 

Saya merasakan dalam minggu ini sesi persekolahannya tidak berapa sempurna akibat kesan banjir tersebut. Banyak kelas-kelas yang masih dalam usaha baik pulih. Buku-buku teks pun tiada lagi kerana bilik yang menyimpan buku teks turut tenggelam dan merosakkan kesemua buku yang disimpan. Manakala kesemua pelajar yang tinggal di asrama perlu membawa tilam dan bantal sendiri sementara menanti bantuan daripada pihak kerajaan negeri. Entahlah bila bantuan tersebut tiba, harap-harap cepat.

Tahun ini tiga orang anak saya tinggal di asrama, Selain along Ikhwan yang memasuki tahun ke 5 dan angah Salina yang pula memasuki tahun ke 3 menetap di asrama. Manakala acik Adawiyah yang merupakan tahun pertama di peringkat menengah, turut tinggal di asrama. Maka tinggallah saya bersama Ummu Ikhwan melayani karena si budak ‘istimewa’ Imamuddin Haikal. “Aku tengok kamu, kamu tengok aku”, begitulah keadaannya. 

Hmm, teringat pula waktu dulu-dulu, ketika anak seorang. Bezanya ketika itu kami berdua masih muda belia, tetapi kini usia masing-masing hampir menjengah senja. Melayani hari-hari yang berlalu dengan belas ehsan-Nya. 

Perpisahan di dalam kehidupan ini pasti akan berlaku. Anak-anak memasuki asrama ataupun apabila anak-anak mula membina kehidupan mereka sendiri. Namun itu hanyalah perpisahan yang sementara. Ada masa-masa bertemu semula. Perpisahan yang hakiki adalah tatkala nyawa yang dipinjamkan kembali dipulangkan kepada pemiliknya. Ketika itu tiada siapa yang dapat menahannya. Maka berpisahlah seseorang dengan kehidupan dunia ini. Semuanya ditinggalkan, harta, rumah, keluarga, sahabat handai dan sebagainya.   

Analogi kehidupan 


Cuba kita lihat daun-daun kering yang berguguran, melayang-layang tanpa kemudi di pupuk angin petang. Tidakkah kita terfikirkan sesuatu?

Daun kering itu asalnya dari sebutir biji benih. Lalu berpucuk tunas, muda, lemah dan mudah patah. Kemudian ia semakin melebar, semakin hijau warnanya dan menjadi dewasa dan kuat. 

Hari silih berganti, daun yang hijau tampak kekuningan. Selepas itu bertukar menjadi coklat. Layu dan kekeringan. Akhirnya gugur ditiup angin. Begitulah hayat sehelai daun. 

Demikianlah gambaran kehidupan jika boleh kita umpamakan. Setiap detik dan ketika kita akan mengalami perubahan demi perubahan, perpindahan demi perpindahan yang telah ditetapkan dalam taqdir-Nya. Namun, daun kering itu hakikatnya hanyalah daun kering. Ia tiada diberati dengan ‘sesuatu’. Tiada pertanyaan baginya, apakah yang telah dilakukan semasa hidup. Tiada baginya perkiraan dosa dan pahala, syurga maupun neraka. Sebaliknya manusia yang diciptakan dengan sebaik-baik kejadian, terpikul di atas pundaknya satu amanah yang besar. Mengikat janji mengakui bahawa Dia adalah Tuan dan kami adalah hamba. 

Allah SWT berfirman:
“Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firman-Nya): "Bukankah Aku ini Tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini". (al-A`raf: 172) 

Demikianlah ikatan janji yang menjadi amanah besar atas setiap manusia yang mukalaf. Tiada siapa dapat melepaskan ikatan ini melainkan kerugian dan penyesalan yang tiada kesudahan. Oleh itu, pastikan ia sentiasa digenggam seeratnya. 

"Bukankah Aku ini Tuhan kamu?" 
"Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi" 

Allahu rabbi...

1 comments:

paridah said...

assalam...dik ustaz..baca tulisan tntang anak2 di asrama terpaksa bawa kelngkapan sendiri teringat kak zaman duduk asrama di SMKM Maran dulu sebegitu, bercahayakan lilin/pelita tapi masa kak masuk awal 70-an sudah guna generator...anak2 yg tinggal di asrama ni lbh berdikari, berdisplin ..xmengapa berpisah sbntar dgn anak2 demi kebaikn masa depan mrk...

Post a Comment