Sahabat Sejati

Monday 5 January 2015

Aku Budak Lenggong


"Seringkali, apabila saya pulang ke kampung di Lenggong, menikmati sarapan pagi dalam kedinginan musim hujan, melihat putih kabus yang menabiri pemandangan, air jernih di sungai yang tenteram, pepohon buluh yang menghijau dan semilir rimba yang memuput mesra, maka saya jadi lupa kesibukan Kuala Lumpur. Aku adalah Anak Lenggong, dan aku tidak malu dari mana aku berasal, demikianlah bisik hati saya. Kini, saya abadikannya sebagai sebuah memori untuk kenangan kita bersama." - Penulis.

Walau di mana pun aku berada,
Aku masih budak Lenggong,
Banyak perkara yang hari ini bagaikan sudah hampir tidak tergambar lagi...

'Masa kecil' adalah 'masa lalu' semua orang. Aku Budak Lenggong (ABL) adalah catatan 'masa lalu' yang mewakili 'masa kecil' ramai orang yang mungkin tidak terungkap. Zaman ketika elektrik adalah asing, pelita minyak tanah dan kabaid menjadi sumber cahaya, TV adalah peti ajaib, sungai dan lata menjadi mainan, bendang dan kubang, bukit dan hutan, memasak dengan kayu api, mendaki bukit ke dusun, menangkap ikan dan udang di celahan batu sungai yang jernih, mengapuk di pokok petai dan jering, lastik dan senapang kayu, gasing, congkak dan batu seremban, serta banyak lagi. 

ABL adalah kisah real, bukan imaginasi. Membacanya, anda pasti terbawa ke zaman kecil. Mungkin tanpa sedar anda akan terasa kembali 'muda' pada saat berlarian meniti di batas sawah, lalu terjerlus di dalam selut dan dihinggap sang lintah. Boleh jadi anda terhimbau saat mengelui angin dan menghalau kawanan burung-burung tiak. Mungkin anda tersengih sendiri kala mengenang manisnya saat bermain pondok-pondok di  bawah rumah atau di dalam hutan ubi, lalu disandingkan dengan seorang putera atau puteri.
 
Lebih lagi, ABL memberi erti kepada kita generasi 'lama', kerana kita diasuh oleh alam, membesar dengan alam dan tahu menghargai kemanusiaan. ABL mungkin menjentik hati dan minda generasi baharu (yang katanya sudah bertaraf X,Y dan Z Gen Alpha), bahawa dahulu ayah atau ibu atau atuk dan nenek di kampung, melalui banyak benda yang hari ini bagaikan sudah hampir tidak tergambar lagi.

Ciciplah dan rasailah ABL, ia adalah masa lalu kita, ia adalah masa kecil kita.

Tajuk : Aku Budak Lenggong
Penulis : Hamizul Abdul Hamid
Penerbit : Kemilau Publika Sdn Bhd
Muka surat : 360
Harga : SM 20.00 / SS 23.00

"Bacalah dengan menyebut nama Tuhan-mu yang telah menciptakan"

2 comments:

paridah said...

ASSALAM...REVIEW BUKU SENDIRI KE NI DIK ABUIKHWAN..KENA CARI SEBUAH NI...

abuikhwan said...

Kak Paridah:
Review buku sahabat. Hmm belum mampu saya nak menulis buku. Menulis di blog pun tak terkira banyak cacat celanya. tetapi cita-cita mahu menulis buku memang ada. mudah-mudahan Allah permudahkan...

Post a Comment