Sahabat Sejati

Sunday 21 December 2014

Alhamdulillah, selesai sudah hari ini...


Hari Anugerah Kualiti PASTI Malaysia melabuhkan tirai pada hari ini. Kawasan Indera Mahkota mewakili Negeri Pahang yang menjadi tuan rumah tahun ini. Alhamdulillah, dalam keadaan suasana cuaca musim tengkujuh, ia dapat dijayakan dengan baik. Petang tadi setiap kontijen negeri telah pun berangkat pulang ke destinasi masing-masing, termasuk yang datang sejauh dari Sabah dan Sarawak. Semoga masing-masing selamat sampai ke destinasi yang dituju. 

Terbayang pula kepenatan para petugas. Lazimnya memang begitu kepada tuan rumah program. Seminggu terakhir sebelum program merupakan kemuncak membuat persiapan. Masing-masing dengan tugasan yang telah diputuskan dalam mesyuarat. Ada yang protokol, keselamatan, hebahan dan sebagainya. 

Saya pula diamanahkan untuk mengurus penginapan. Tiga negeri di bawah seliaan saya iaitu kontijen Negeri Sembilan, Kedah dan Perlis. Setiap negeri ada petugas yang menguruskannya. Kami ditugaskan mencari homestay yang sudah semestinya berhampiran dengan tapak program, itu memang menjadi pilihan. Maklumlah selepas itu perlu menjadi jurupandu arah ke tempat program. Sekiranya dekat, cukup sekali sahaja menunjuk jalan. Kemudian berurusan dengan tuan punya homestay serta sebagai pemudahcara jika terdapat apa-apa masalah berkaitan tempat penginapan. 

Saya memilih homestay di taman perumahan saya yang juga dekat dengan tempat program diadakan. Bukannya apa, senang nak berkejar ke sana jika ada apa-apa masalah kepada penginap terutama pada malam hari. Apa yang merisaukan saya ialah jika berlaku banjir, manalah tahu. Tahun lepas seluruh taman ini ditenggelami air termasuk rumah saya. Harap-harap tahun ini tidak berlaku. Apa pun, segala urusan diserahkan kepada Allah SWT, Dia yang lebih mengetahui apa yang nyata dan sembunyi. 

Alhamdulillah, program telah pun selesai. Saya juga telah pun menyerahkan kunci ketiga-tiga homestay tersebut. Selepas ini bolehlah berehat melepaskan kepenatan sebelum ada lagi program lain yang akan datang.

3 comments:

Saniah said...

abuikhwan
alhamdulillah ,, semuanya berjalan dengan lancar,,

abuikhwan said...

CikAnie: Ye, alhamdulillah semuanya berjalan lancar. kalau ada masalah pun hanya yang kecil-kecil sahaja.

paridah said...

ASSALAM...ALLAH PERMUDAHKN SEMUA URUSAN YG DIRANCANG...SYUKUR ALHAMDULILLAH..

Post a Comment