Sahabat Sejati

Thursday 22 July 2010

Allah ar-Razzaq


Satu fakta. Baca dan fikirkan.

Seekor ikan paus biru akan memakan sebanyak 2500 kg (2.5 tan) pada setiap kali makan. Jika ikan paus ini makan tiga kali sehari, bermakna ia akan memakan sebanyak 7500 kg (7.5 tan) sehari.

Jika seorang manusia makan sebanyak 1.5 kg setiap hari, sepanjang hidupnya selama 70 tahun, jumlah makanan yang dimakan oleh manusia hany alah menyamai jumlah makanan untuk 6 hari bagi ikan paus biru. Bayangkan betapa banyaknya makanan yang diperlukan oleh beribu-ribu ikan paus biru di lautan dan sedikitnya keperluan makanan kita di mana manusia telah menghabiskan sebahagian besar dari masa hidupnya berusaha mencari rezeki.

Maha Kuasa Allah yang telah memberi rezeki kepada makhluk-Nya yang begitu banyak di lautan, di daratan dan di mana-mana sahaja.

“Tidak ada sesuatu yang melata di muka bumi ini, melainkan ditanggung rezekinya oleh Allah. Dan Dia (Allah) mengetahui tempat kediamannya dan tempat penyimpanannya, semua itu tercatat di dalam kitab yang nyata.” (Hud: 6).

Betapa kerdilnya kita dan betapa berharapnya kita kepada Allah. Maha Suci Allah yang bersifat dengan sifat ar-Razzaq iaitu Maha Pemberi Rezeki. Banyak perkara di dunia ini yang dipermudahkan oleh Allah SWT untuk manusia agar digunakan dalam usahanya mencari rezeki. Oleh itu, jangan sesekali sampai kita lupa kepada Allah SWT apabila kita telah mendapat nikmat dari-Nya.

0 comments:

Post a Comment