Sahabat Sejati

Thursday 15 July 2010

MENYERU KEPADA ALLAH: panduan untuk pendakwah muda


“Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang soleh, dan berkata: “Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?” (Fussilat: 33).
Kita semua telah mengetahui hakikat ini. Betapa menyeru kepada kebaikan atau amar makruf itu adalah sesuatu yang amat besar nilainya di sisi Allah SWT, walaupun hanya dengan sepatah kata. Selagi mana kita sentiasa istiqamah dengan usaha menyeru kepada ketaatan kepada Allah.

Setiap Muslim mempunyai tanggungjawab untuk menyampaikan Islam walaupun dengan sepatah perkataan, kerana dakwah itu suatu perjuangan yang tiada titik noktahnya selagi mana manusia terus wujud di muka tempatnya..

Islam boleh disampaikan melalui pelbagai cara dan kaedah sama ada melalui lisan, penulisan ataupun perbuatan. Penyampaian itu perlulah dibuat menggunakan kaedah yang paling baik sesuai dengan khalayak dan audien yang didepaninya. Selain ilmu, untuk menjadi seorang pendakwah yang efektif, ia memerlukan kesabaran, kesungguhan dan motivasi untuk menghadapi sebarang bentuk karenah serta permasalahan bahkan penentangan daripada kalangan yang didakwahkannya. Justeru itu, ia menuntut seseorng pendakwah supaya sentiasa bersiap siaga terhadap apa sahaja kemungkinan yang dihadapinya.

Pendakwah juga penting untuk membuat persediaan bagi memastikan dakwahnya mencapai sasaran dan keperluan masyarakat. Seseorang pendakwah juga perlu mampu melakukan penyesuaian terhadap persekitarannya supaya kehadirannya dapat diterima oleh penduduk setempat.

Banyak aspek yang perlu dipelajari untuk menjadi seorang penceramah yang disegani dan efektif. Jika hanya bersandar kepada gelaran dan imej semata-mata, ia tidak akan membawa seseorang pergi jauh dalam bidang ini. Berdakwah tidak sama dengan orang yang menjual ubat di tepi jalan. Agama tidak boleh disampaikan dengan cara menipu dan membohongi orang.

Judul buku : Menyeru Kepada Allah
Penulis : A. Ubaidillah Alias
Penerbit : Rijal Media
Harga : RM14 (SM)/RM17 (S/S)

Buku Menyeru Kepada Allah ini ditujukan kepada semua generasi umat Islam untuk memberi kefahaman kepada mereka bagaimana untuk memperolehi hidayah Allah. Buku ini memuatkan tujuh prinsip utama:

1. Hidayah Itu Hanya Milik Allah
2. Bersangka Baik
3. Mencintai Bahasa Arab
4. Menelusuri Kisah Sirah dan Teladan
5. Perbaiki Dirimu Terlebih Dahulu
6. Benar dalam Penyampaian dan Tindakan
7. Pendakwah Itu Penyelamat

Buku Menyeru Kepada Allah walaupun ringkas, padat dengan kisah sirah dan teladan yang pernah dilalui oleh generasi silam dalam menyampaikan dakwah kepada manusia. Buku ini juga boleh dianggap mini ensiklopedia dakwah yang boleh dibawa ke mana-mana sebagai rujukan untuk memulakan kempen berdakwah.

Antara prinsip yang diketengahkan oleh penulis ialah agar daie atau pendakwah terlebih dahulu memulakan dakwah pada diri sendiri sebelum menyuruh orang lain melakukannya. Apa yang penting segenap pendekatannya adalah berteraskan kebenaran dalam penyampaian dan tindakan, kerana sesungguhnya daie atau pendakwah adalah penyelamat manusia daripada jatuh kepada jurang kebinasaan.

“Bacalah dengan menyebut nama Tuhan-mu”

0 comments:

Post a Comment