Sahabat Sejati

Sunday 23 April 2017

Seeru `ala barakatillah, buat anakanda Ikhwan di bumi anbiya`

 

Jumaat, 21 April 2017.

Jam menunjukkan pukul 3.45 pagi ketika kami memulakan perjalanan. Rumah jiran-jiran masih gelap, penghuninya sedang diulit mimpi pastinya. Dimulakan dengan lafaz basmalah dan doa, roda kenderaan bergerak lancar membelah kedinginan pagi melalui jalan pintasan Kuantan - Kemaman. Waktu-waktu begini tidak banyak kenderaan yang lalu-lalang, menjadikan pemanduan cukup selesa. 

Hari ini kami sekeluarga dalam perjalanan menghantar anakanda Ikhwan ke Lapangan Terbang Sultan Ahmad Shah Kuantan (LTSAS). Sebentar nanti anakanda Ikhwan akan meninggalkan bumi bertuah ini untuk memulakan musafir dalam kembara menuntut ilmu di bumi anbiya`. Dari LTSAS ke KLIA dengan pesawat MAS, kemudian menaiki pesawat Oman Air menuju ke Muscat International Airport Oman dan seterusnya dari sana bertukar lagi pesawat (masih Oman Air) untuk menuju ke Kaherah.

Alhamdulillah, pada tahun ini pihak Jaip/Muip bermurah hati memberikan tiket penerbangan  'ihsan' kepada para pelajar untuk memilih samada mahu naik di LTSAS Kuantan ataupun di KLIA. Jika diikutkan tahun-tahun sebelum ini tidak disediakan tiket 'ihsan' ini. Maknanya semua pelajar perlu naik di KLIA, samada yang dekat atau yang jauh.

Seramai 33 pelajar memilih untuk naik di Kuantan. Manakala selebihnya seramai 44 orang naik di KLIA. Mereka yang naik di Kuantan terdiri daripada pelajar dari daerah Kuantan, Maran dan Temerloh. Ini kerana lebih dekat berbanding ke KLIA di Kuala Lumpur, yang lebih sesuai kepada pelajar dari daerah Jerantut, Bentong dan sebagainya. 


Menurut jadual yang diberikan, pesawat dari LTSAS akan berlepas pada pukul 6.30 pagi. Namun, para pelajar diingatkan untuk berada di sana sekurang-kurangnya jam 4.30 pagi kerana proses menimbang bagasi bermula jam 5 pagi. Yalah, dalam ramai-ramai itu, tentu akan berlaku sedikit kesulitan, biasanya begitulah. Jadi arahan daripada pihak Jaip/Muip untuk berada di sana pada jam 4.30 walaupun difikirkan mungkin agak awal tetapi saya merasakan ia agak relevan. Sudah pasti mereka telah mengambil kira beberapa faktor berdasarkan pengalaman yang lepas-lepas.

Tanpa diduga berlaku juga sedikit kekecohan. Sebelum ini pegawai Jaip/Muip yang bertugas memaklumkan beg untuk bagasi boleh dalam 2 beg. Tetapi sewaktu mahu menimbang beg, petugas di lapangan terbang memaklumkan hanya satu beg sahaja. Ini kerana dari KLIA mereka akan menaiki pesawat Oman Air yang hanya membenarkan satu beg melalui bagasinya(bagasi melalui Oman Air). Bayangkan kekecohan yang berlaku kerana rata-rata pelajar menyediakan 2 beg untuk disumbat ke dalam bagasi termasuk anakanda Ikhwan.   

Bermulalah kerja-kerja menukar 2 beg kepada satu beg, setakat mana yang boleh. Terpaksalah tingggalkan mana-mana barang-barang yang kurang mustahak seperti barang makanan dan sebagainya. Saya pula meminta anakanda Ikhwan membawa masuk ke dalam pesawat beg yang satu lagi yang sepatutnya dibawa melalui kargo. Tawakkal sahaja. Jika disuruh keluarkan, maka keluarkanlah. Bawalah yang mana boleh. Usaha-usaha dah!     


Jam 6 pagi, para pelajar diagihkan boarding pass dan kemudiannya diarah memasuki departure hall. Kami semua memeluk anakanda Ikhwan dan memberikan nasihat serta kata-kata peransang. Begitu juga dengan ibu bapa yang lain. Suasana agak sayu dan sebak.  ramai yang mengalirkan air mata pada pagi tersebut.

Saya tidaklah bercakap banyak kerana bimbang menerbitkan kesayuan kepada beliau. Hanya berbasa-basi dengan sedikit nasihat. Jangkamasa 4 tahun (boleh jadi 5 tahun) perlulah digunakan sebaiknya. Bukan mudah untuk sampai ke sana. Hanya yang terpilih dengan izin-Nya sahaja dapat sampai. Maka manfatkanlah masa yang ada dengan menimba ilmu sebanyaknya.

 
Sudah pun berlepas! Diiringi dengan lambaian doa dan munajat, moga dipermudahkan semua urusan dan diberikan keselamatan sepanjang berada di Mesir bumi anbiya`. Pergilah dengan segunung harapan, pulanglah dengan segulung kejayaan. Seeru `ala baraktillah, Allahu al-Musta`an...

Mohon doa daripada sahabat-sahabat, mudah-mudahan anakanda Ikhwan berjaya di dalam pengajiannya dan dapat berbakti kepada masyarakat apabila pulang nanti.

3 comments:

Nor Azimah Ali said...

In shaa Allah, aminn.
Kami turut mendoakan anakanda Ikhwan, dipermudahkan semua urusan, diberkati dan diberi kejayaan yg diharapkan, seterusnya pulang dan menjadi seorg 'ikhwan' yg berjuang.

paridah said...

Assalam moga ustaz sekeluarga sht sjhtra n didoakan aakandaIkhwan dipermudahkansemua urusn di sana sukses mncapai cita2

Normala Saad said...

Salam Abu, semoga beliau berjaya dalam pelajarannya disana dan dipermudahkan segala urusan. Amin.

Post a Comment