Sahabat Sejati

Wednesday, 30 September 2015

EBIP ke 14, meh pakat datang!

2013.. 

 “Banyak mana habis beli buku?” Razip bertanya. 

“Entahlah, rasanya dalam dua, tiga ratus juga,” saya menjawab. Kami berdua sedang memasukkan buku-buku yang di beli ke dalam but kereta. 

“Huii, banyak tu. Kalau tak ditegur tadi rasanya mau satu PWTC kamu punggah.” Jawab Razip sambil tersenyum. 

“Eh, kamu pun apa kurangnya. Tengok tu sampai tak cukup tangan nak bawa.” Saya menjawab memulangkan paku buah keras kepadanya. Kami sama-sama ketawa. Fadhli di belakang saya turut tersenyum. Kata-kata saya tempias juga kepadanya. Di kedua-dua belah tangannya terjinjing beg plastik yang dipenuhi buku. 

“Patutnya pesta buku macam ni kena buat juga di Kuantan. Taklah susah-susah nak datang. Nasib baik ada program di sini bolehlah juga singgah.” Saya menyuarakan isi hati seraya menghidupkan enjin kereta. 

“Ya, betul.” Serentak Razip dan Fadhli menganggukkan kepala, bersetuju dengan apa yang saya luahkan. 

Kami bertiga memang ‘hantu’ buku. Rezeki tahun ini, apabila program kami di Kuala Lumpur bertepatan dengan tarikh KLIBF. Apalagi, usai program pada hari terakhir, kami tidak sabar-sabar menuju ke PWTC. 

Teruja! Biarpun dua kali tersesat jalan dalam episod mencari lokasi bangunan PWTC, tempat berlangsungnya pesta buku tersebut. Terasa ingin ‘memunggah’ buku di setiap booth yang ada, kerana semuanya menarik hati. Tetapi sedar dan masih berpijak di bumi yang nyata bahawa isi poket yang tidak berapa ‘tebal’, maka terpaksa memilih buku yang sesuai, iaitu membeli buku-buku yang tiada atau sukar didapati di Kuantan. 

Walaupun dalam beringat, beratus juga helaian ringgit yang dikeluarkan.  Tidak mengapa, biarpun melangkah keluar daripada bangunan PWTC dengan poket yang faqir, tetapi hati yang berbunga kepuasan.

Itulah penangan Kuala Lumpur International Book Fair 2013 yang lalu. 

Ekspo Buku Islam Pahang ke-14 


Alhamdulillah, Ekspo Buku Islam Pahang (EBIP) kembali lagi. Sekarang sedang berlangsung untuk kali yang ke-14, bertempat di Atrium 1 & 2, Kuantan Parade. Ekspo yang bermula pada 26 September 2015 dan akan berakhir pada 4 Oktober 2015, menyajikan pelbagai aktiviti yang menarik. Selain koleksi jualan buku Melayu, Inggeris dan Arab, turut dimeriahkan dengan ceramah & diskusi buku, ramah mesra bersama ilmuan & selebriti Islam, pertandingan azan dan iqamat Bilal Junior, seminar & forum dan banyak lagi. 

Seingat saya, EBIP sudah 4 kali diadakan termasuk yang ke 3, 9 dan 12 di lokasi yang sama. Biarpun tidak sebesar dan se'gah' KLIBF, namun ia tidaklah menghampakan.    

Melihat jumlah pengunjung yang hadir saya rumuskan bahawa ia satu petanda yang cukup baik. Kesediaan masyarakat kita untuk membaca dan melabur duit membeli buku, sedangkan dalam masa yang sama bahan bacaan amat mudah didapati dengan banyaknya di era penulisan terbuka di internet. Maka besarlah peranan dan tanggungjawab penulis dan penerbit buku untuk menghasilkan karya yang sebaik mungkin. 

Mudah-mudahan Ekspo Buku Islam ini menjadi medium penyebaran ilmu-ilmu yang bermanfaat kepada seluruh masyarakat di Malaysia. 

Ayuh ke EBIP hari ini!

2 comments:

paridah said...

assalam...kalau ke pesta buku mmg ralit memilih buku semuanya dipilih nak beli xsedar duit hbs bak air mengalir tapi xrgi membeli buku2 berilmu ni..

iryanty ahamad said...

asalamualaikum saudara..setuju kata kak paridah

Post a Comment