Sahabat Sejati

Sunday, 10 July 2022

Salam 'idul Adha 1443H

sumber foto  
 

'idul Adha datang kembali. Tanpa lagu raya, tanpa kuih raya, tanpa bazar menjual juadah, namun sambutannya tetap meriah. Meriahnya kerana ada ibadah korban yang disyariatkan untuk kita mengerjakannya. 

Kita mengenang kembali pengorbanan yang dilakukan oleh datuk kita Nabi Ibrahim Khalilullah. Tidak mudah untuk melakukan pengorbanan tersebut, namun atas ketaatan perintah Allah baginda akur dan patuh melakukannya. 

Mungkin kita tidak merasai apa yang dirasai oleh baginda kerana kita telah mengetahui babak akhirnya, bagaimana Allah SWT menggantikan dengan seekor kibas yang besar. Tetapi tidak bagi Nabi Ibrahim, baginda tidak mengetahui apakah taqdir yang Allah SWT tetapkan kepadanya. 

Di antara kasih sayang kepada anak dan perintah Allah, baginda memilih untuk tunduk kepada perintah Allah yang akhirnya melayakkan baginda mendapat gelaran Khalilullah. (Baca surah as-Saff ayat 102-107) 

Marilah kita menghayati peristiwa besar ini untuk meningkatkan ketaqwaan dan keyakinan kita kepada agama Allah SWT yang maha benar ini. Mudah-mudahan kita semua dipilih oleh Allah SWT menjadi hamba-Nya yang istiqamah dalam perjuangan agama-Nya serta sanggup berkorban tanpa mengira harta, masa, tenaga hatta nyawa sekalipun 

Di kesempatan akhir ini, saya ingin mengucapkan selamat menyambut hari raya Aidil Adha kepada semua pengunjung pondok kecil abuikhwan. Sesungguhnya Allah SWT mengurniakan Aidil Adha kepada kita semua sebagai hari kebesaran untuk diraikan, maka raikanlah ia dengan penuh rasa `izzah dan `ubudiyyah kepada-Nya. 

Allahu akbar, Allahu akbar, Allahu akbar walillahilhamd!

3 comments:

Syaz Rahim said...

Selamat Hari Raya Aidiladha! Semoga gembira bersama keluarga tersayang :)

Warisan Petani said...

Salam aidiladha 1443H

paridah said...

Assalam moga ustaz n fmili sihat sejhtera menyambut aidiladha mulia

Post a Comment